Fontosnak tartotta megjegyezni, hogy az erőgépek piaca mintegy 10 százalékkal bővült tavaly, ami egyértelműen hozzájárult ahhoz, hogy az Odisys ilyen nagyarányú növekedést tudott elérni, ugyanakkor a sikert annak tulajdonítja, hogy a Solis talán az egyetlen olyan kistraktorokban érdekelt gyártó, amelynek az erőgépei – rendkívül kedvező ár-érték arányuk mellett – az összes érvényes európai szabványnak, biztonságtechnikai és környezetvédelmi előírásnak megfelelnek.
„Ezt kevesen mondhatják el magukról, márpedig úgy fest, ez komoly érv a piacon a márka mellett. Ezen kívül a hároméves teljes körű gyári garancia megintcsak a Solis javára írható. Mindezek összessége, illetve felkészült partnerekkel kiépített viszonteladói, szerviz- és értékesítési hálózatunk hozta ezt a szép eredményt” – mondta el a szakember. Hozzátette, már ősszel arról tudott beszámolni, hogy az utóbbi években meghaladta az 500 darabot a Magyarországon értékesített Solis traktorok volumene, és most már 600-nál több talált gazdára a magyar piacon, amit 6 év távlatában jelentős eredménynek tekint.
„Már kirajzolódott az idei évre vonatkozó értékesítési tervünk. Nem titok: 400 darabos mennyiséggel számolunk. Az új Solis 16-os modelltől jelentősebb áttörést várunk. A gép a mini traktor kategóriát képviseli a piacon. Nagyon sok Távol-Keletről behozott, idős használt gép található a termelőknél, amelyek mostanra csereéretté váltak. Kifejezetten ezek leváltására szánjuk ezt a modellt” – jelentette be Hernek Zoltán.
Komoly motiváció lehet számukra, hogy nem feltétlenül kell 1,5-2 milliós ősöreg gépben gondolkodniuk, mert az árát tekintve az új sincs messze ettől. A korábbi esztendőkben az év végi „Blue Friday” akcióban jó pár gépükhöz viszonylag alacsonyabb összegért lehetett Solis 20-ashoz jutni.
„Ez sem titok: 2,400 millió forint lesz a Solis 16 áfa nélkül ára, viszont az alapanyag és a szállítás drágulása azt már nem teszi lehetővé, hogy a 20-ast idén is akcióban értékesítsük. Ennek ellenére szerencsésnek tartom, hogy még mindig van alternatíva, amivel akár az egytengelyes traktorokat, akár a kézi munkaerőt ki lehet váltani – és ez a 16-os” – hívta fel a figyelmet az ügyvezető.
Újdonságként az idei évben, már februártól rendelhető lesz az új Solis 50-es traktor. A változás ugyan a külső megjelenést még nem érint, viszont a kategóriában egyedülállóan Euro 5-ös motorral érkezik. Tehát a Stage 5-tel is csak részecskeszűrős erőforrás lesz benne, míg a versenytársak szinte kivétel nélkül AdBlue gépeket kínálnak ebben a kategóriában.
Mint az ügyvezető elmondta, jelentős újdonság leginkább a motorban lesz tetten érhető, így tudja a gyártó teljesíteni az előírt károsanyag-kibocsátási normákat. Ezáltal módosul a műszaki tartalom, ugyanakkor – bár valószínűleg lesznek kisebb finomítások – a karosszéria megjelenésében, a kabin kialakításában jelentős változást nem tervez a gyár.
Év végére várják az új Solis 75, illetve a Solis 90 modelleket. A szakember szerint augusztus körül kezdődhet a gyártásuk, ami azt jelenti, hogy már az év végén, de még inkább október-november folyamán megérkeznek a traktorok.
„Komoly problémákkal küzd a gépgyártás, gondok nemcsak európai, hanem világszinten is vannak. A legtöbb helyen a chiphiány okoz nehézséget. A Solis esetében, mivel viszonylag egyszerűbb gépekről beszélünk, ez a probléma kevésbé érzékelhető” – jegyezte meg Hernek Zoltán.
Az idei évre előrendelésként 260 traktort jegyeztek, aminek a 80 százalékát már menet közben lekötötték. Ez azt jelenti, hogy szinte mindegyik gép már gyártás közben gazdára talált, vagy legkésőbb a szállítása során.
A Solis 16-tól 26 lóerőig Stage 5, a Solis 50 az új részecskeszűrős motorral érkezik. Mivel a nagyobbaknál eddig nem volt indokolt, így ezeket Euro 3-as motorral szerelték, ezt váltja le idén ősztől az Euro 4, ami már azt jelenti, hogy megjelenik az AdBlue. Ugyanakkor gyártmányfejlesztési programban megtalálható az új Solis Nova is, így amikor az Euro 4-nek ki kell futnia, addigra az új modell már túl lesz az üzemi teszteken, azaz indulhat a sorozatgyártása. „A forgalomban lévő modelleknél kiforrott technikákról beszélünk, ezek a traktorok 4-6 éve bizonyítanak a gyakorlatban, megbízható műszaki bázis áll a hátuk mögött” – magyarázta a szakember.
Ezek első lépcsőben az általuk képviselt teljesítménytartományhoz, tehát 16-tól 90 lóerőigényhez igazodnak. Ezen túl a Solis által gyártott homlokrakodókat is egyre nagyobb mennyiségben rendelik a gépeikhez. „Műszaki újdonságként érdemes megemlíteni, még az év végén hoztunk néhány darab nagy teljesítményű, 90 lóerős traktort kabin nélküli kivitelben, amit kifejezetten homlokrakodó munkákra szántunk” – mutatott rá a szakember, hogy istállókban, tároló színekben nem mindenki teheti meg, hogy teleszkópos rakodót vegyen, hanem egy sokkal olcsóbb, ugyanakkor több feladat ellátására alkalmas gépet tudnak kínálni. Ezek a traktorok a szántóföldön vagy a telepi munkában is sokkal hatékonyabban tudnak részt venni. A teleszkópos rakodó csak egyféle feladatra alkalmas, rakodni lehet vele, a traktor pedig, ha kell, szárzúzózik, kaszál, permetez, ugyanakkor ellátja a homlokrakodói teendőket, és ugyanúgy befér az istállóba.
A talajmarók területén több műszaki fejlesztés tetten érhető, illetve nagyon sok új fejlesztésű géppel jelentek meg az elmúlt hónapok során a piacon. Jó néhány speciális kertészeti, szőlészeti, gyümölcstermesztési talajművelő gépet hoznak forgalomba, s ezeket szeretnék bevezetni a 2022-es év folyamán.
Amellett továbbra is újdonságok érkezésére várnak, mind a Goldonitól, mind a BCS traktorgyártól. A Goldoninál jelentős megújulás tanúi lehetünk. Az új, európai tulajdonos irányítása alatt megkezdték gyártmányaik műszaki tartalmának új normákhoz igazítását. A BCS-nél az utóbbi időben átálltak az Euro 5 normára, már az új motorok duruzsolnak a gépeikben. Most már csak a forgalmazás megkezdésére várnak, hiszen – a Goldonihoz és szinte minden más európai gyártóhoz hasonlóan – ott is fennakadás van a termelésben.
Számunkra gyártókapacitás növelésének a levezénylése jelenti a komolyabb kihívást, hiszen nemcsak Magyaroszágon nőtt ugrásszerűen a kereslet a traktorainkra, hanem európai szinten is nőtt a rendelésállomány” – hangsúlyozta Hernek Zoltán.