0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. április 16.

Pikkelyes, szőrös, tollas: mindenki utazhat

A nemzetközi állat- és növényszállításnak szigorú szabályai vannak, melyeknek főként az a célja, hogy kórokozók, kártevők, beteg egyedek ne juthassanak át egyik országból a másikba. A globalizáció miatt e feladatnak eleget tenni nem egyszerű, amit láthatunk a koronavírus terjedésén is… Ez nem csoda, hiszen bárki felszáll egy repülőre, az úti céljától függően néhány óra, de maximum egy nap alatt a világ másik pontján van.

Kutya-, macska-, vagy egyéb díszállattenyésztőkkel beszélgetve gyakran szóba kerülnek a külföldről vásárolt tenyészállatok, amit vagy vérfrissítés, vagy híres tenyészet vérvonalából származó egyed tenyésztésbe állítása miatt vásárolnak meg. De az is egyre gyakoribb, hogy külföldre értékesítenek a szaporulatból, hiszen aki meg tudja fizetni, hogy külföldről vásároljon állatot – a szállítás költségek mellett –, az magáért az állatért is hajlandó mélyebben a zsebébe nyúlni.

Minden szállítás egyedi, ezért egyeztetni kell a légitársasággal, de van pár tudnivaló, ami minden esetben hasznos lehet. Merőben eltérő szabályok vonatkoznak arra az esetre, amikor az állat a gazdájával együtt utazik, mint amikor légi szállítmányként jut el az állat valahová. Ugyanúgy nem mindegy, hogy egy kistestű házi kedvencet, vagy egy nagyobb testű állatot utaztatnánk.

Állatok szállítása történhet a fedélzeten (PETC), szigorúbb előírások betartásával, vagy a poggyásztérben (AVIH), amennyiben az alkalmas élő állatok szállítására.

Nem minden légitársaság vállal fedélzeti szállítást, a diszkont légitársaságok többnyire csak látás- és halláskárosultakat segítő, illetve katasztrófamentő kutyák utaztatását engedélyezik. Egy adott gép fedélzetén egyszerre legfeljebb két azonos fajú állat utazhat, ezért ezt előre tisztázni kell a jegy megvásárlásakor.

Az utastérben kizárólag kistestű állatokat lehet szállítani: a ketrec és az állat súlya együtt maximum 8 kilogramm lehet, az utasok testi épségét veszélyeztető, illetve vemhes állat pedig nem szállítható a fedélzeten, még a gazdi kíséretével sem. Fedélzeti szállítás esetén a ketrec maximális paraméterei akkorák, mint a kézipoggyászé, és fontos továbbá, hogy az állat ketrece elférjen az ülés alatt.

A repülőút alatt az állatot nem lehet kivenni a ketrecből, a stressz csökkentése tehát simogatással nem megoldható. Rutinos állatutaztatók javasolják, hogy az állat ne az utazáskor kerüljön először a szállítóketrecbe, szoktassuk hozzá ahhoz már korábban. Ez akkora legyen, hogy az állat kényelmesen meg tudjon benne fordulni, tudjon leülni, felállni! Tegyük mellé egyik megszokott játékát, ez szintén komfortosabbá teszi az utazással töltött időt!

Pet passport

Ha kisállatunkkal szeretnénk Magyarország területét elhagyni – akár EU tagországba, akár azon kívül –, ahhoz az egységes európai uniós állatútlevél megléte szükséges. Ez az irat például kutyánál csak beültetett mikro­chippel és hatályos veszettség elleni védőoltással együtt érvényes. Fiatal kutyák esetén a 12 hetes korban kapott veszettségi oltás után 21 napnak el kell telni az utazásig. Idősebb állatok veszettség elleni oltása pedig egy éven belüli kell, legyen. Bizonyos országokba csak úgy utazhat be az állat, hogy a fogadótól importengedéllyel kell rendelkezni.

Az Airmax Cargo Budapest Zrt. Magyarország egyik legnagyobb légi élőállat-szállítmányozója, így nemcsak az állatok szállításával kapcsolatban, de a róluk való gondoskodás területén is jelentős tapasztalattal rendelkezik.

Raktárbázisukban dedikált élőállat-tér található, amely biztonságos, tiszta, fertőtlenített, légkondicionált, valamint szellőzőrendszerrel ellátott és hangszigetelt az utazás előtt és után várakozó állatok érdekében.

Szakértőik jól ismerik az országonként változó állatszállítási előírásokat, szükséges okmányokat, engedélyeket, szállítóeszköz-előírásokat.

– Légi úton leggyakrabban kutyákat szállítunk, a fajták közül pedig egyértelműen a francia buldog a legnépszerűbb. Cégünk a kutyákon kívül természetesen rengeteg állatfajt szállított már 26 éves története során, néha egzotikus, illetve védett-, vagy veszélyeztetett állatfajokkal is találkozunk – mondta Árki Péter, az Airmax Cargo Budapest Zrt. légi export és élőállat-szállítási csoportvezetője.

– Szinte nem ismerünk lehetetlen távolságot, egyedül a légitársaságok aktuálisan elérhető járatai és szabályozásai jelentenek korlátokat. Japán, Ausztrália és Új-Zéland irányába például jelenleg is rendszeresen szállítunk állatokat.

Állatfajok közül sok minden megfordult nálunk: pókok, hüllők, madarak, emlősök, nagymacskák. Amire a legbüszkébbek vagyunk, talán a sólymok, gorillák, jegesmedvék, illetve volt szerencsénk pár évvel ezelőtt fehér oroszlánokat is szállítani

– említette a szakember. – A legnagyobb odafigyelést az igényli részünkről, illetve a szállításban résztvevő partnereinktől, hogy a szállítást az induló, a tranzit-, illetve az érkező ország szabályozásainak megfelelően összehangoljuk. Az előzőeken túl, ráadásul a légitársaságok is rendelkeznek egyedi követelményekkel és szabályozásokkal, továbbá az egyes fajtákra vonatkozóan is léteznek további szigorítások, különleges előírások, melyeknek alaposan utána kell járnunk.

Élőállat-szállítás esetén elvárás és követelmény, hogy az állatok a lehető legrövidebb úton és a legrövidebb idő alatt jussanak célba, így a legtöbb feladás esetén általánosan azzal lehet számolni, hogy az állatok adott napon indulnak az indító reptérről, és az ezt követő napon érkeznek a rendeltetési repülőtérre. Ahol erre lehetőségünk van, ott közvetlen járatokat, vagy aznapi csatlakozó járatokat veszünk igénybe. A kiérkezésben nagymértékben szerepet játszik az időeltolódás is, mely nyugati irányba segít, keleti irányba viszont hátráltat bennünket.

Foglalásaink esetén nagy múltú, megbízható és fejlett infrastruktúrájú légitársaságokkal dolgozunk, a nehezen elérhető helyekre pedig az utófutást nagy biztonsággal meg tudjuk oldani tapasztalt, hozzáértő partnereink segítségével.

A feladónak és a címzettnek nagyon szorosan együtt kell működnie már a szállítást megelőzően, hogy az induló és érkező ország szabályairól tájékozódjanak és tudják az oda vonatkozó előírásokat. – Ebben természetesen mi is segítséget nyújtunk ügyfeleinknek, azonban azzal nagyon fontos tisztában lenni, hogy a szükséges állatorvosi okmányok beszerzése, az oltások, vértesztek megléte a feladó felelőssége. Légi szállítás esetén általában repülőtértől repülőtérig történik a szállítás, viszont igény esetén, az indulást megelőzően az állat felvételéről, illetve az érkező reptéren az import vámkezelésről és a kiszállításról is tudunk gondoskodni. Vállalatunk majdnem két évtizede tagja az IPATA nemzetközi élőállat-szállítási szövetségnek, ami garantálja, hogy megfelelő szakértelemmel rendelkező szállítmányozó partnerekkel tudunk együtt dolgozni a világ számos pontján – említette Árki Péter.

Állatfajtól függő kényelem

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség élőállat-szállításra vonatkozó szabályozása (IATA LAR) minden állatfajra vonatkozóan meghatározza, hogy az adott faj vagy fajta milyen típusú szállítódobozban adható fel. Ez a szabályozás meglehetősen szigorú, nem kizárólag a szállítódobozok méretét rögzíti, hanem sok más követelményt is előír, így nem lehet akármilyen dobozt használni.

Mivel leggyakrabban kutyákkal és macskákkal találkozunk, így vecsési logisztikai központunkban raktárkészleten tartunk erre a célra kialakított műanyag szállítódobozokat, minden frekventált méretben.

Az egzotikusabb, vagy nagyobb méretű állatok számára ezen kívül rendszeresen gyártunk egyedi kialakítású és méretű szállítóketreceket, dobozokat is.

Átvételüket követően az állatok a logisztikai központunkban található állatpanziónkban töltenek egy rövid időt, míg kollégáink elvégzik a szükséges adminisztratív teendőket, kiállítják az okmányokat, fuvarleveleket, illetve címkéket. A szállítóketrecekbe friss nedvszívó almot helyezünk, ivóvizet minden esetben biztosítunk az állatok számára, illetve a megszokott tápjukból egy adagnyit elhelyezünk a szállítódobozukon, viszont az állatokat etetni közvetlenül a szállítás előtt nem célszerű. Állatpanziónkból az állatok a lehető legkésőbbi időpontban kerülnek a reptérre, szem előtt tartva a járatok indulását.

Nagyjából egy prémium repjegy ára

A fuvardíjat meghatározza, milyen állatfajról van szó, és mennyire szigorúak az arra vonatkozó korlátozások és követelmények. Az állat számára szükséges szállítóketrec mérete, illetve a desztináció frekventáltsága, a kért desz­tináció felé elérhető légitársaságok mennyisége is befolyásolja az árat. Élőállat-szállítás esetén minden esetben elsődleges prioritás az állatok egészsége, az állatokkal való meg­kü­lönböztetett bánásmód, és a minél rövidebb, ezáltal az állat számára kevesebb stresszt jelentő repülési útvonal. Mindez a szállítás árában is megnyilvánul, így a fuvardíj mértékét érdemesebb egy prémium légitársaság repülőjegy árához hasonlítani, mondta Árki Péter.

Akár közúti, akár légi szállításról beszélünk, az állatok minden esetben a teherautó és a repülőgép szellőztetett, légkondicionált és hőmérséklet-kontrollált rakterében utaznak.

Közúti szállítás esetén csak a jogszabályi követelményeknek megfelelő, vizsgáztatott gépjárművel történhet a szállítás, illetve szintén jogszabály írja elő a szükséges komfortstopok mennyiségét és idejét. Légi szállítás esetén a járat repülési ideje alatt az állatok ellenőrzésére nincsen lehetőség, viszont leszállást követően az állatok a tranzitállomásokon erre a célra kialakított élőállat-tároló helységekben, vagy állatpanziókban töltik várakozási idejüket. Itt történik az állatok esetleges újbóli orvosi vizsgálata, etetése, itatása, mozgatása és szükség esetén a nedvszívó alom cseréje.

– Az utóbbi évek tapasztalatai azt mutatják, hogy évről évre nagyobb igény mutatkozik a nemzetközi állatszállításra, legyen szó akár házi kedvencek utaztatásáról, akár állatok kereskedelmi célú értékesítéséről. Ezt az erőteljesen növekvő tendenciát jelentős részben a koronavírus-járvány során bezárkózni kényszerülő és társra vágyó, újdonsült gazdák generálják. A jelentősen megnövekedett igények megfelelő minőségű kielégítése miatt a légi osztályunk kötelékében dolgozó dedikált élőállat-szállítással foglalkozó szakértői csapatunkat négy főre kellett bővítenünk, mondta a szakember.

Forrás: Kistermelők Lapja