0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. április 19.

E-jogosítvány, teherautó-jogsi 17 éves kortól, súlyos esetben EU-s szintű eltiltás: korszerűsítene az Európai Bizottság

Ha átmennek a bizottsági javaslatok, akkor plasztikkártya helyett előbb-utóbb elég lesz egy telefonos applikáció mint jogosítvány; aki pedig külföldön követ el közlekedési szabálysértést, az nem bújhat ki a felelősségre vonás alól. Emellett a KRESZ-tanfolyamokon sokkal többet kell majd tanulni az új technológiákról, a 3,5 tonnás súlyhatárt pedig megemelik, tekintettel a nehezebb e-járművekre.

Az Európai Bizottság frissen előterjesztett javaslatai korszerűsítenék a vezetői engedélyekre vonatkozó szabályokat, illetve megkönnyítenék a közlekedési szabályok határokon átívelő érvényesítését.

A javasolt intézkedések célja a közutak biztonságosabbá tétele és mindennapi életünk egyszerűsítése, áll a Bizottság közleményében.

Az új szabályok valamennyi úthasználó biztonságát fokozzák majd, és segíteni fogják az EU-t abban, hogy megvalósítsa elképzelést, amely azt tűzi ki célul, hogy

2050-re ne legyen haláleset az uniós utakon

(tavaly több mint 20 ezer ember vesztette életét az uniós utakon, és az áldozatok többsége gyalogos, kerékpáros, motorkerékpáros, valamint robogóval közlekedő személy volt).

A legkézzelfoghatóbb változások egyike – vagyis ebben az esetben éppen a kézzel nem foghatóság az áttörő újdonság – a digitális vezetői engedély lenne.

Ha átmegy a javaslat, sokkal könnyebb lesz a vezetői engedély pótlása, megújítása, illetve cseréje, mivel minden eljárás online ügyintézéssel lesz lebonyolítható,

áll a bizottsági közleményben. Aktualizálnák a vizsgaszabályokat is, a tervek szerint értékelni fogják például a fejlett vezetéstámogató rendszerekhez és más automatizált technológiákhoz kapcsolódó ismereteket és készségeket. A kezdő járművezetők arról is tanulni fognak, hogy vezetési stílusuk – például a sebességváltás időzítése – miként befolyásolja járművük kibocsátását.

A „B” kategóriába tartozó járművek megengedett tömegének kiigazításának oka is a korszellem változása:

az akkumulátorral meghajtott, kibocsátásmentes járművek nehezebbek lehetnek, emiatt előfordulhat, hogy a mostani 3,5 tonnás limit már kevés.

Ugyancsak lényeges, hogy az egészségügyi alkalmasságot célzottabban értékelnék, figyelembe véve a cukorbetegséghez hasonló betegségek orvosi kezelése terén elért eredményeket. A járművezetők vezetési készségeik és ismereteik frissítésére is ösztönzést kapnak, hogy lépést tudjanak tartani a technológiai fejlődéssel.

Igen lényeges pont, hogy a járművezetői vizsga letételét követően legalább kétéves próbaidőt javasol a kezdő vezetők számára a Bizottság,

valamint zéró toleranciát az ittas vezetés tekintetében. Ez létfontosságú, mivel még ha a fiatal vezetők az összes gépkocsivezetőnek csak 8%-át teszik is ki, 5 halálos ütközéses balesetből kettő 30 év alatti járművezetőt érint.

Ugyanakkor már 17 éves koruktól járművezetői vizsgát tehetnének és megkezdhetnék a kísérő jelenlétében történő jármű- és tehergépkocsi-vezetést a fiatalok.

Azok, akik 17 évesen leteszik a vizsgát, 18. születésnapjuktól egyedül vezethetnek, és hivatásos gépjárművezetőként is dolgozhatnak, amint azt az adott munkakör lehetővé teszi. Ez várhatóan enyhíteni fogja a jelenlegi járművezetői hiányt, áll a közleményben.

A biztonsággal összefüggő közlekedési szabályok határokon átívelő hatékony érvényesítése érdekében is nagyon fontos változás jönne a terv szerint. Bár elvileg a jelenlegi uniós szabályok is elősegítetik, hogy a külföldi illetőségű közúti szabálysértők ne bújhassanak ki a felelősségre vonás alól, mégis az a helyzet, hogy 2019-ben a határokon átnyúló jogsértések mintegy 40%-a nem járt szankcióval vagy azért, mert az elkövetőt nem azonosították, vagy azért, mert a bírságot nem lehetett behajtani. Az Európai Bizottság javaslata ezen a helyzeten oly módon próbál változtatni, hogy a végrehajtó hatóságok számára hozzáférést biztosít a nemzeti vezetőiengedély-nyilvántartásokhoz.

Ha pedig egy tagállam úgy dönt, hogy a területén elkövetett jogsértés miatt alkalmatlanná nyilvánítja a járművezetőt, akkor az az egész EU területén a vezetéstől való eltiltással járna.

Így megszűnne a súlyos jogsértések büntetlensége, írják.

A Bizottság azt javasolja továbbá, hogy a közlekedési jogsértésekbe beletartozzon a megfelelő követési távolság betartásának elmulasztása; a veszélyes előzés; a veszélyes parkolás; egy vagy több záróvonal átlépése; a forgalommal szemben történő vezetés; a biztonsági folyosók kialakítására vonatkozó szabályok be nem tartása; valamint a túlterhelt járművek használata.

A javaslatokat az Európai Parlament és a Tanács fogja megvizsgálni rendes jogalkotási eljárás keretében.

A részletek magyarul is olvashatók az Európai Bizottság sajtóközleményében.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu