0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 28.

A japánoknak elegük van a szakéból

A szaké Japán nemzeti itala, egyre népszerűtlenebb hazájában. Eközben a szakéexport rekordokat döntöget, a japán ital világszerte egyre nagyobb érdeklődésre tart számot. De miért van elegük a japánoknak a szakéból?

Amit a japánok nem isznak, azt a szaké szerelmesei világszerte szívesen fogyasztják. A japánok nemzeti itala meghódította a világpiacot. A Japán Szaké- és Sócsú-gyártók Szövetségének (JSS) jelentése is megerősíti ezt. A sócsú is japán égetett szesz, amelyet általában árpából, édesburgonyából, hajdinából, állítanak elő.

Az elmúlt években a szakéivás kultúrája messze túlterjedt Japánon.

Az újdonságra szomjazó fogyasztók rájöttek, hogy a szakét ugyanúgy lehet inni, mint a bort – lehűtve, klasszikus pohárból. A hagyományos japán ital számos nyugati étterembe is eljutott, ahol sokféle, nem feltétlenül japán ételhez párosítják.

Az előző pénzügyi évet összefoglaló jelentésében a Japán Szaké- és Sócsú-gyártók Szövetsége rekordszintű szakéeladásokat jelentett be.

A szeszes ital exportértéke 2021-ben közel 4,2 milliárd jent, azaz mintegy 243 millió eurót tett ki (a 2022-es adatok még nem állnak rendelkezésre). Ez az elmúlt 12 év legjobb eredménye.

A JSS jelentéséből kiderül, hogy a kínaiak költik erre a legnagyobb összegeket. A kínai piac a legfogékonyabb a Japánból származó luxus szeszes italok iránt. Tudni kell, hogy a szaké literenkénti átlagos exportára is több, mint kétszeresére nőtt az elmúlt évtizedben. De így is a csúcskategóriás szaké egyre nagyobb népszerűségnek örvend az ínyencek körében.

A mennyiséget tekintve azonban az amerikaiak évek óta folyamatosan vezetnek e tekintetben.

Japán 2021-ben közel 100 000 hektoliter szakét exportált az USA-ba, több mint 167 százalékkal többet, mint az előző évben.

A hagyományos japán szeszes ital iránti érdeklődés Franciaországban is növekszik, az ország lakosainak egyértelműen igényük van a boroktól való elszakadásra. A 2021-es évben az export értéke csaknem 200 százalékkal, a mennyiség pedig akár 230 százalékkal is növekedhetett. Ezek a legnagyobb százalékos növekedések az összes piac közül, ahová a japánok szakét exportálnak.

A jelentés szerzői a szaké franciaországi sikerét az ital 2020-as, nagyon sikeres debütálásával magyarázzák. A japán termelők és a francia sommelier-k szövetségének együttműködésének köszönhetően a szaké bekerült az ottani éttermekbe, és 2021 májusában a francia sommelier-bajnokságon is megjelent.

Ezzel szemben a japán szaké otthonában egyértelműen unalmassá vált, a fogyasztása 30 százalékkal csökkent Japánban az elmúlt 10 évben. A japánok egyre inkább más szeszes italok felé fordulnak, amelyek a világ minden tájáról érkeznek hozzájuk. A szaké helyett a sört részesítik előnyben – ez ma már a legnépszerűbb alkohol Japánban.

A jelenség másik oka a Japánban forgalmazott szaké minőségének romlása.

A szeszes ital nagyon gyakran tartalmaz mesterséges anyagokat, amelyek miatt az emberek másnap rosszul érzik magukat. Ebből arra lehet következtetni, hogy a szaké népszerűségének csökkenéséért részben maguk a szakégyártók is felelősek.

Forrás: rp.pl