2023-ban Magyarországon összesen 20 ezer méhész foglalkozik méztermeléssel, a méhcsaládok száma 1,2 millió. A méhsűrűség hazánkban a legmagasabb, 13 méhcsaládra tehető négyzetkilométerenként. A megtermelt méz mennyisége évente 25 ezer tonna, a hazai mézfogyasztás átlagosan 1 kg/fő/év. Magyarországon évente 10 000 tonna méz fogy, ebből 6000 tonna a közvetlen termelői értékesítés, 4000 tonnát az áruházláncok adnak el.
Kevesen tudják, hogy országunkban közel 40 féle növényből hordanak a méhek és pergetnek ki a méhészek fajtamézet. A legnagyobb mennyiségben pergetett fajtamézünk a napraforgóméz. Miért van ebből a legtöbb? Mert a legnagyobb területen tenyésző méhlegelőnk. 650 ezer hektár körüli nagyságú szántóföldön termesztik a gazdák – mondta Bross Péter, az Országos Magyar Méhészeti Egyesület (OMME) elnöke. A szakember hozzátette:
Minden fajtaméz humán-egészségügyi hatása, azaz az emberi szervezetre gyakorolt hatása más és más. A napraforgóméz például kitűnő gyulladáscsökkentő és fertőtlenítő, immunerősítő hatású. Ráadásul általa kívánjuk jobban megismertetni a szilárd halmazállapotú, ún. kristályos mézeket is, hiszen ez egy természetes folyamat, a napraforgóméznek például ez a természetes állaga – tette hozzá.
Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára felhívta a figyelmet arra, hogy a méhek tevékenysége az egész mezőgazdaságot, az egész élelmiszer-előállítást befolyásolja. A fogyasztó egészsége és az agrárium számára is alapvető fontosságú az ágazat. Ha nem lennének méhek, akkor minden hatodik élelmiszer eltűnne a boltok polcairól – fűzte hozzá. Hangsúlyozta:
Kiemelte, hogy egész Európában mézpiaci válság van, ennek oka az Európán kívülről érkező „mézszerű” termékek. Közölte: folyik a küzdelem az európai szabályozás módosításáért. Idén augusztusban Magyarországon olyan szabályozást indítottak el, amely szerint valamennyi származási országot fel kell tüntetni a mézek csomagolásán.
Feldman Zsolt ismertette: 2,8 milliárd forráskeretű méhészeti támogató program indult, melynek része a kártevők elleni védekezés és a szaktanácsadás is.
Az élelmiszer önellátás szempontjából a beporzás fontos, tehát a magyar méhek fontosak. Akkor vannak méhek, ha van az őket gondozó méhész. Méhész pedig akkor van, ha a méhészeti termékeknek vásárlói vannak – kezdte beszédét Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum (AMC) ügyvezetője. Ezért az AMC, most már hagyományosnak tekinthető módon novemberben mézfogyasztást ösztönző kampányt indít.
A napraforgóméz kifejezetten nagy mennyiségbe elérhető, rendkívül egészséges és különleges csemege A szakember elmondta: november végéig televíziós és rádióspotokkal, valamint a közösségi média felületein ajánlják a napraforgómézet a vásárlók figyelmébe.
A kampányindító sajtótájékoztatón elhangzott még, hogy idén is megrendezik az OMME szervezésében az Európai Mézes Reggeli programot, melynek során országszerte több mint ezer óvodában és iskolában kínálnak mézes kenyeret a gyerekeknek, valamint méhészek tartanak edukációs célú előadásokat.