Alig két hete, hogy az Országház Mezőgazdasági Bizottság Szőlő-, Bor-, Pálinka Albizottsági ülésén találkoztak az ágazat szereplői, amikor az EPR és a DRS témakörét járták körül, most újabb összejövetelen Rókusfalvy Pál, nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos adott tájékoztatást a Nemzeti Bormarketing Stratégiáról.
Számtalan dolog foglalkoztatja ma a hazai szőlő-bor ágazat szereplőit, de kétségtelen ezek közül az egyik legfontosabb a marketing.
Miközben ugyanazokkal az inputanyagokkal dolgozunk, mint nemzetközi versenytársaink, az ágazat jövedelmezősége már közelíti a piros vonalat, egyre nehezebb megélni belőle.
„Soha nem látott lehetőséget kapott a magyar bor”- adta meg a tájékoztató alaphangját Rókusfalvy Pál, aki 2022 nyarán kapott kinevezést, s már a következő év elejére elkészült az a 600 oldalas tanulmány, s megalapította a Magyar Bormarketing Ügynökséget.
Az elmúlt 30 évben több szervezet is foglalkozott bormarketinggel, s készített bormarketing stratégiát, ám – ahogyan a kormánybiztos kiemelte – ezekből hiányzott az a kutatói munka, amire rövid-, közép- és hosszú távú terveket lehet felépíteni. Így fordultak a Geisenheimi Egyetemhez, azon belül is Szolnoki Gergelyhez, a Piackutatási tanszék professzorához, hogy az általa szolgáltatott adatok jelentsenek kiinduló alapot a munkájukhoz. (Azt csak zárójelben jegyezném meg, hogy a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa már 2017-ben, és 2023-ban ugyancsak Szolnoki Gergelyt bízta meg, aki reprezentatív piackutatást végzett a magyar borvásárlási és borfogyasztási szokásokról.)
A kitörési lehetőségeket említve a szakember rámutatott az influenszerek jelentőségére. Sanghaji példát hozott, ahol 20 helyi influenszert ültettek be egy blueboxba, s már rövid időn belül megindult az online vásárlás. De a most zajló karácsonyi vásárra is német, lengyel, angol influenszereket utaztatnak be hazánkba.
Mivel a biztos borfogyasztói réteg egyre öregszik, a fiatalok pedig nem követik megfelelő ütemben, így az Y és a Z generáció megszólítása elengedhetetlen. Éppen ezért edukációs munkacsoportot hoztak létre, ahol Mészáros Gabriella vezetésével igyekeznek megszólítani a diákokat.
Már az idei évben is több programot szerveztek, így a Buborékok Nyara kampányt, ami elsősorban a fesztiválokra koncentrált, de ilyen volt a szürethez kapcsolódó Mi folyik itt?, vagy a Márton napra időzített Libabőr Fesztivál.
Vásárlásösztönző kampányt folytatnak. Fontosnak tartják a borvilág véleményformálóival a kapcsolatfelvételt, így jövőre több Master of Wine; illetve Master Sommelier érkezik hazánkba. Emellett 2024-ben egy borexpó megrendezését tervezik azzal a nem titkolt céllal, hogy hazánk legyen a régió borközpontja.