0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. november 11.

Bormarketing kormánybiztosi felelősséggel

Alig két hete, hogy az ágazat szereplői az EPR és a DRS témakörét járták körül, most újabb összejövetelen Rókusfalvy Pál, nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos adott tájékoztatást a Nemzeti Bormarketing Stratégiáról.

Alig két hete, hogy az Országház Mezőgazdasági Bizottság Szőlő-, Bor-, Pálinka Albizottsági ülésén találkoztak az ágazat szereplői, amikor az EPR és a DRS témakörét járták körül, most újabb összejövetelen Rókusfalvy Pál, nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos adott tájékoztatást a Nemzeti Bormarketing Stratégiáról.

Számtalan dolog foglalkoztatja ma a hazai szőlő-bor ágazat szereplőit, de kétségtelen ezek közül az egyik legfontosabb a marketing.

Hazai és nemzetközi borversenyeken szerzett érmek bizonyítják, bort már megtanultunk készíteni, de valahogy ezt a piac nem honorálja. Rendre rácsodálkozunk, hogy a régió legolcsóbb borát állítjuk elő, vagy legalábbis ezt tükrözik az árak.

Miközben ugyanazokkal az inputanyagokkal dolgozunk, mint nemzetközi versenytársaink, az ágazat jövedelmezősége már közelíti a piros vonalat, egyre nehezebb megélni belőle.

„Soha nem látott lehetőséget kapott a magyar bor”- adta meg a tájékoztató alaphangját Rókusfalvy Pál, aki 2022 nyarán kapott kinevezést, s már a következő év elejére elkészült az a 600 oldalas tanulmány, s megalapította a Magyar Bormarketing Ügynökséget.

Az elmúlt 30 évben több szervezet is foglalkozott bormarketinggel, s készített bormarketing stratégiát, ám – ahogyan a kormánybiztos kiemelte – ezekből hiányzott az a kutatói munka, amire rövid-, közép- és hosszú távú terveket lehet felépíteni. Így fordultak a Geisenheimi Egyetemhez, azon belül is Szolnoki Gergelyhez, a Piackutatási tanszék professzorához, hogy az általa szolgáltatott adatok jelentsenek kiinduló alapot a munkájukhoz. (Azt csak zárójelben jegyezném meg, hogy a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa már 2017-ben, és 2023-ban ugyancsak Szolnoki Gergelyt bízta meg, aki reprezentatív piackutatást végzett a magyar borvásárlási és borfogyasztási szokásokról.)

Ugyan az így elkészült tanulmány nem publikus a nagyközönség számára, ám a szakmai szervezetek, minisztériumok vezetői megkapták, s a szélesebb kör számára készítettek egy összefoglalót. Mint Rókusfalvy Pál elmondta, nem államtitokról, hanem üzleti titokról van szó.

A kitörési lehetőségeket említve a szakember rámutatott az influenszerek jelentőségére. Sanghaji példát hozott, ahol 20 helyi influenszert ültettek be egy blueboxba, s már rövid időn belül megindult az online vásárlás. De a most zajló karácsonyi vásárra is német, lengyel, angol influenszereket utaztatnak be hazánkba.

Mivel a biztos borfogyasztói réteg egyre öregszik, a fiatalok pedig nem követik megfelelő ütemben, így az Y és a Z generáció megszólítása elengedhetetlen. Éppen ezért edukációs munkacsoportot hoztak létre, ahol Mészáros Gabriella vezetésével igyekeznek megszólítani a diákokat.

Már az idei évben is több programot szerveztek, így a Buborékok Nyara kampányt, ami elsősorban a fesztiválokra koncentrált, de ilyen volt a szürethez kapcsolódó Mi folyik itt?, vagy a Márton napra időzített Libabőr Fesztivál.

A kormánybiztos az innovatív megoldások fontosságára hívta fel a figyelmet. Ide csakúgy sorolhatók az új, vagy újszerű kommunikációs csatornák, mint a csomagolási technikák. Így nem csak a marketingre kell figyelni, hanem a termékfejlesztésekre is.

Vásárlásösztönző kampányt folytatnak. Fontosnak tartják a borvilág véleményformálóival a kapcsolatfelvételt, így jövőre több Master of Wine; illetve Master Sommelier érkezik hazánkba. Emellett 2024-ben egy borexpó megrendezését tervezik azzal a nem titkolt céllal, hogy hazánk legyen a régió borközpontja.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu

Magazin ajánló: