0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. augusztus 20.

Az akciósból fogy több

A zöldség-gyümölcs kereskedelemre is hatást gyakorol a fogyasztói árak emelkedése. Az alapvető élelmiszerekből csak végszükség esetén vesznek kevesebbet a vásárlók, akciós termékekből fogy a legtöbb. Két kiskereskedelmi lánc válaszolt kérdéseinkre.

A sokat emlegetett infláció hatására volt mennyiségi visszaesés a zöldség-gyümölcs forgalomban; néhány termékből azonban a tavalyinál kedvezőbb ár hatására többet értékesítettek, mondta Maczelka Márk, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője.

Fotó: SPAR Magyarország Kft.

A SPAR Magyarország arra fókuszál, hogy elsőosztályú zöldség-gyümölcsöt forgalmazzon, ami alól csupán egy-két termék képez kivételt, illetve a bio kategória.

A vásárlóik szívesen fogadják a kedvező árakat, így az akciós termékekből mindig több fogy, időszaktól függetlenül.

A nem a szezonjában kínált, ezért drágább prémium zöldség-gyümölcs termékek, illetve ritkább déligyümölcsök esetén is változott a vásárlói magatartás. Az áruházlánc egész évben szeretne vásárlóinak széles termékválasztékot kínálni, és az egzotikus termékekre továbbra is van kereslet, a vevők azonban ezeket hagyják el először, ha szűkül a pénztárcájuk.

Az áruházláncnál igyekeznek lekövetni a vásárlói igények változását. A tervezésnél nemcsak az előző éveket veszik alapul, hanem az éppen akkori tényezőket is, hangsúlyozta Maczelka Márk.

Az időjárás erősen hat egy-egy termék keresletére. Például hűvös nyáron nem veszik olyan szívesen a vásárlók a dinnyét – hiába van szezonja –, mint 40 °C- ban. A magyar termékek iránt továbbra is van kereslet, és fontos a SPAR Magyarország számára, hogy amiből és amikor lehet, hazai terméket kínáljon a vásárlóinak, és az ár nem minden esetben írja felül a hazai termék iránti hűséget. Ha azonban nincs elegendő hazai termelésű vagy megfelelő minőségű termék, akkor elkerülhetetlen, hogy az import felé is nyissanak, mondta a SPAR munkatársa.

A hazai termelők többsége nem elég hatékonyan dolgozik. A termelői integráció is elégtelen, pedig éppen az segítené, hogy a kertészek nagyobb erőt képviseljenek a hazai és exportpiacokon.

Ennek ellenére a SPAR Magyarország törekszik arra, hogy hosszú távú, kölcsönös partnerségen alapuló kapcsolatot építsen ki a szállítókkal.

Az infláció csökken, de a fogyasztói árak jellemzően magas szinten maradnak. A zöldség-gyümölcs kategóriában ugyanis több tényező befolyásolja azokat, egyebek között az időjárás. Az érési időszak kedvezőtlen időjárása csökkentheti a leszüretelhető szabadföldi zöldség-gyümölcs mennyiségét, és ennek árfelhajtó hatása van. De a logisztikai költségek alakulása, a szezonális termékek indulása és kifutása miatt a szezonon belül is nagy ármozgások lehetnek, említette Maczelka Márk.

Illusztráció
Fotó: freepik
Forrás: Kertészet és Szőlészet

Szaklap, amelyben a cikk megjelent:

Magazin ajánló: