A tanulmány azt is jelzi, hogy ez a szkepticizmus és bizalmatlanság az élelmiszer-innovációra is vonatkozik – mivel a fogyasztók mindössze harmada (34%) mondja azt, hogy nyitott az új élelmiszerek iránt. A fiatalabb fogyasztók azonban sokkal nyitottabbak az élelmiszer-innovációra: a 18–34 évesek 44%-a nyilatkozott úgy, hogy nyitott az új élelmiszerek iránt, szemben az 55 év felettiek mindössze 24%-ával. Ez azt mutatja, hogy a következő generáció sokkal hajlandóbb lehet olyan új élelmiszertermékek elfogadására, amelyek az egészségesebb és fenntarthatóbb étrendhez járulnak hozzá.
Az élelmiszerágazatba vetett bizalom csökkenése
A jelentés azt is bemutatja, hogy a fogyasztói bizalom hanyatlott az élelmiszerszektor egészében, ami az élelmiszerszektor szereplőinek, például a gazdálkodóknak, a gyártóknak, a hatóságoknak, az éttermeknek és a kiskereskedőknek a kompetenciáját, nyitottságát és gondoskodását illeti.

Ez azonban enyhe csökkenést jelent az előző évhez képest (67%), ami a gazdálkodók kompetenciájával kapcsolatos hiedelmek hanyatlásának köszönhető. A fogyasztók kétharmada (67%) jelenleg úgy gondolja, hogy a gazdálkodók jó munkát végeznek, ami a tavalyi 69%-hoz képest – ez azonban még mindig a legmagasabb pontszámot jelenti az élelmiszer-ágazat többi szereplőjéhez képest. A gazdálkodók az ágazatok közül a legmagasabb pontszámot kapták azért, mert nyitottak (54%), és kimutatták, hogy törődnek a fogyasztókkal és a közérdeket szolgálják (53%).
A kiskereskedők a második legmegbízhatóbb csoport, a fogyasztók fele (50%) számolt be arról, hogy megbízik a kiskereskedőkben – ez is visszaesés a 2022-es 52%-hoz képest.
Az éttermek és vendéglátók 48%-ot értek el, ami a tavalyi 49%-hoz képest alacsonyabb. Míg a fogyasztók több mint fele egyetértett azzal, hogy az éttermek és a vendéglátás jó munkát végeznek (54%), a fogyasztók nem értékelték őket olyan magasra a nyilvánossággal való törődésükről (44%), sem az ételkészítés és -értékesítés terén tanúsított nyitottságukról (39%).
Csökken a gyártókba és a hatóságokba vetett bizalom

Eközben kevesebb, mint minden második ember bízik az élelmiszergyártókban vagy hatóságokban (nemzeti és uniós szintű kormányzati szervekben). A jelentés azt mutatja, hogy a fogyasztók mindössze 46%-a, illetve 45%-a nyilatkozott úgy, hogy megbízik az élelmiszergyártókban, illetve a hatóságokban – a 2021-es 48%-hoz képest –, míg 27%-uk, illetve 32%-a bízik bennük aktívan.
Ráadásul a fogyasztók 10-ből mindössze négyen (38%) gondolják úgy, hogy az élelmiszergyártók törődnek az emberek aggodalmaival, míg mindössze 37% érzi úgy, hogy nyitott és őszinte az élelmiszerek elkészítésének és értékesítésének módját illetően.