0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. augusztus 20.

Egyre kevésbé bízunk az élelmiszerekben – de van alapja?

Egy 18 ország 19 642 fogyasztóját vizsgáló új tanulmány szerint kevesebb vásárló számol be arról, hogy egészséges és fenntartható élelmiszereket választ, az élelmiszerszektorba vetett bizalom hanyatlása mellett.
A fogyasztók egészséges étkezési szándéka is csökkent az elmúlt néhány évben – a fogyasztók 56%-a számolt be arról, hogy próbál egészségesen étkezni, szemben a 2020-ban és 2021-ben mért 60%-kal.

A tanulmány azt is jelzi, hogy ez a szkepticizmus és bizalmatlanság az élelmiszer-innovációra is vonatkozik – mivel a fogyasztók mindössze harmada (34%) mondja azt, hogy nyitott az új élelmiszerek iránt. A fiatalabb fogyasztók azonban sokkal nyitottabbak az élelmiszer-innovációra: a 18–34 évesek 44%-a nyilatkozott úgy, hogy nyitott az új élelmiszerek iránt, szemben az 55 év felettiek mindössze 24%-ával. Ez azt mutatja, hogy a következő generáció sokkal hajlandóbb lehet olyan új élelmiszertermékek elfogadására, amelyek az egészségesebb és fenntarthatóbb étrendhez járulnak hozzá.

Az élelmiszerágazatba vetett bizalom csökkenése

A jelentés azt is bemutatja, hogy a fogyasztói bizalom hanyatlott az élelmiszerszektor egészében, ami az élelmiszerszektor szereplőinek, például a gazdálkodóknak, a gyártóknak, a hatóságoknak, az éttermeknek és a kiskereskedőknek a kompetenciáját, nyitottságát és gondoskodását illeti.

A fogyasztók kétharmada (67%) jelenleg úgy gondolja, hogy a gazdálkodók jó munkát végeznek.
A gazdálkodók továbbra is a legmegbízhatóbb csoport az élelmiszerágazatban, a fogyasztók 65%-a fejezi ki bizalmát e csoport iránt.

Ez azonban enyhe csökkenést jelent az előző évhez képest (67%), ami a gazdálkodók kompetenciájával kapcsolatos hiedelmek hanyatlásának köszönhető. A fogyasztók kétharmada (67%) jelenleg úgy gondolja, hogy a gazdálkodók jó munkát végeznek, ami a tavalyi 69%-hoz képest – ez azonban még mindig a legmagasabb pontszámot jelenti az élelmiszer-ágazat többi szereplőjéhez képest. A gazdálkodók az ágazatok közül a legmagasabb pontszámot kapták azért, mert nyitottak (54%), és kimutatták, hogy törődnek a fogyasztókkal és a közérdeket szolgálják (53%).

A kiskereskedők a második legmegbízhatóbb csoport, a fogyasztók fele (50%) számolt be arról, hogy megbízik a kiskereskedőkben – ez is visszaesés a 2022-es 52%-hoz képest.

Az éttermek és vendéglátók 48%-ot értek el, ami a tavalyi 49%-hoz képest alacsonyabb. Míg a fogyasztók több mint fele egyetértett azzal, hogy az éttermek és a vendéglátás jó munkát végeznek (54%), a fogyasztók nem értékelték őket olyan magasra a nyilvánossággal való törődésükről (44%), sem az ételkészítés és -értékesítés terén tanúsított nyitottságukról (39%).

Csökken a gyártókba és a hatóságokba vetett bizalom

A fogyasztók mindössze 46%-a, bízik meg az élelmiszergyártókban.

Eközben kevesebb, mint minden második ember bízik az élelmiszergyártókban vagy hatóságokban (nemzeti és uniós szintű kormányzati szervekben). A jelentés azt mutatja, hogy a fogyasztók mindössze 46%-a, illetve 45%-a nyilatkozott úgy, hogy megbízik az élelmiszergyártókban, illetve a hatóságokban – a 2021-es 48%-hoz képest –, míg 27%-uk, illetve 32%-a bízik bennük aktívan.

Ráadásul a fogyasztók 10-ből mindössze négyen (38%) gondolják úgy, hogy az élelmiszergyártók törődnek az emberek aggodalmaival, míg mindössze 37% érzi úgy, hogy nyitott és őszinte az élelmiszerek elkészítésének és értékesítésének módját illetően.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu

Magazin ajánló: