0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. szeptember 10.

Segítő kéz a gazdáknak: így nő napról napra a falugazdászok felelőssége

Májusban második alkalommal rendezték meg a Kárpát-medencei Falugazdász Konferencia és Csapatépítő Programot mintegy 120 résztvevővel Tokajban, az Agrárminisztérium szervezésében.

A szakember a gyümölcságazat legfontosabb feladatának az import növekedésének és az export csökkenésének megállítását nevezte. Mint fogalmazott, el kell érni, hogy a magyar gazdák fejlődési lehetőséget kapjanak és a lemorzsolódott termelőket hazaiak pótolják annak érdekében, hogy ne külföldről kelljen a hiányzó gyümölcsöket pótolni.

Új piacok keresése

A magyar élelmiszeripari vállalkozások heterogén képet mutatnak a versenyképesség, az alkalmazott technológiák, a felszereltség, a vezetési rendszerek tekintetében, szögezte le Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettese.

Mint elmondta, jelenleg a magyar élelmiszerexport európai fókuszú, a termékek 95 százaléka itt talál gazdára, egy olyan piacon, ahol a gazdasági potenciál csökkenő tendenciát mutat. Az elkövetkezendő években komoly források érkeznek a szektor hazai fejlesztésére, ez azt jelenti, hogy a nagyarányú fejlesztések eredményének, azaz a többlettermékeknek piacot kell találni. Hol érdemes ezt keresni? – tette fel a kérdést. Reményeink szerint ez a hazai piac lesz, hogy visszaszerezzük az elmúlt húsz évben elvesztett részesedésünket.

Ugyanis a magyar élelmiszeripar egy része nem volt képes azoknak az elvárásoknak megfelelni, amiket a kereskedelem támasztott, ezért a hiányt külföldi árukkal pótolták.

Európában pedig új piaci szegmensekben is megjelenhet a magyar élelmiszeripar. Új piacok szerzése érdekében viszont olyan helyet érdemes keresni, ahol növekszik az élelmiszerek felvevőképessége a népesedés vagy a fizetőképesség tekintetében. Fontos a feldolgozottság mértéke is, pozitív tendencia, hogy a magasan feldolgozott termékek exportaránya javul, jelenleg 42 százalék.

gazda, traktorok
Illusztráció
Forrás: Freepik

A statisztika szerint 4200 élelmiszeripari vállalkozás működik Magyarországon, ebből 800 vesz részt valamilyen mértékben az exportban, ezért fontos a támogatásuk.

Az exportfejlesztés új eszköze a Covid-­járvány hozadéka, akkor hozták létre a Hungarian Food Business programot.

– Célunk az volt, hogy egy online felületet alakítsunk ki, ahol összegyűjtjük a magyar élelmiszergyártókat, és hogy segítsük a termékeik piacra jutását. Ez a felület a világ bármely pontján, bármikor elérhető, és összeköti a hazai gyártókat a nemzetközi beszerzőkkel, ismertette a rendszer működését az ügyvezető-helyettes.

A felületen jelenleg 250 magyar gyártó van jelen közel 2000 termékével, és márt több mint 500 a megkötött szerződések száma.
Ez is érdekelheti:
Forrás: Magyar Mezőgazdaság

Szaklap, amelyben a cikk megjelent:

Magyar Mezőgazdaság

Magazin ajánló: