A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) több vállalkozás ellen is eljárást indított, mivel az ásványvizes és üdítőitalos palackok címkéin feltüntetett, valamint kereskedelmi kommunikációjukban alkalmazott, a termék környezeti hatásaira vonatkozó állításaikkal valószínűsíthetően megtévesztették a fogyasztókat. A versenyfelügyeleti eljárások megindítása ugyanakkor nem jelenti azt, hogy az érintett vállalkozások ténylegesen jogsértést követtek el; az eljárások célja a tények tisztázása és a feltételezett jogsértések bizonyítása.
A GVH gyanúja szerint a Fonte Viva Kft. 2022. március 9-től kezdődően

A GVH a hét eleji közleményében kitért a Szentkirályi Magyarország Kft.-re is, amely 2019. november 18-tól a Szentkirályi ásványvizek és ízesített italok címkéin, valamint kereskedelmi kommunikációjában a „Szállj be a körforgásba” szlogennel hirdetett körforgásos rendszert. A „Gyűjtsd szelektíven!”, „100%-ban újrahasznosítható”, „Palackból palackot, 50% rePET” és hasonló állítások, valamint a képi megjelenítések szintén valószínűsíthetően megtévesztették a fogyasztókat.
Ezen kívül vizsgálja a GVH a Coca-Cola HBC Magyarország Kft., a Coca-Cola Magyarország Szolgáltató Kft. és a The Coca Cola Company vállalkozásokat is, mivel gyanújuk szerint 2020. december 10-től a Naturaqua márkanév alatt forgalmazott ásványvizek és üdítőitalok címkéin, valamint kereskedelmi kommunikációjuk során használt „Hasznosíts újra 100%-ban újrahasznosítható PET palack vagyok”, „100%-ban újrahasznosítható” és ehhez hasonló állításokkal, illetve azok képi megjelenítésével valószínűleg megtévesztették a fogyasztókat.
A GVH szerint ezek a valószínűsíthetően megtévesztő állítások közös jellemzője, hogy a termékek lényeges tulajdonságaira, illetve azok környezeti hatásaira vonatkoznak. A kifogásolt reklámállítások feltehetően megalapozatlanok, mivel a vállalkozások valószínűleg nem rendelkeznek megfelelő bizonyítékokkal a palackok környezeti előnyeinek igazolására.
A GVH 2024 januárjában publikálta a zöld állításokat vizsgáló piacelemzését, amely rávilágított arra, hogy a zöld reklámüzenetek gyakran nem egyértelműek és zavarosak, míg a fogyasztók jelentős része nincs tisztában az egyes állítások és jelölések pontos jelentésével. A versenyhivatal a piacelemzés alapján számos javaslatot tett a piaci szereplőknek, a jogalkotónak és a jogalkalmazóknak, hogy elősegítse a tisztességes zöld állítások alkalmazását.