0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. június 16.

Mégsem olyan zöldek az üdítős palackok – vizsgálódik a GVH

100 százalékban újrahasznosított - vagy mégsem? A PET palackokon elhelyezett szlogenek ügyében vizsgálódik a GVH.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) több vállalkozás ellen is eljárást indított, mivel az ásványvizes és üdítőitalos palackok címkéin feltüntetett, valamint kereskedelmi kommunikációjukban alkalmazott, a termék környezeti hatásaira vonatkozó állításaikkal valószínűsíthetően megtévesztették a fogyasztókat. A versenyfelügyeleti eljárások megindítása ugyanakkor nem jelenti azt, hogy az érintett vállalkozások ténylegesen jogsértést követtek el; az eljárások célja a tények tisztázása és a feltételezett jogsértések bizonyítása.

A GVH gyanúja szerint a Fonte Viva Kft. 2022. március 9-től kezdődően

a Fonte Natura ásványvizek címkéin és kereskedelmi kommunikációjában használt „100% újrahasznosított PET-palackban”, „100% rePET” és „100% rePET palackból palack” szlogenekkel valószínűleg megtévesztette a fogyasztókat.
gvh

A GVH a hét eleji közleményében kitért a Szentkirályi Magyarország Kft.-re is, amely 2019. november 18-tól a Szentkirályi ásványvizek és ízesített italok címkéin, valamint kereskedelmi kommunikációjában a „Szállj be a körforgásba” szlogennel hirdetett körforgásos rendszert. A „Gyűjtsd szelektíven!”, „100%-ban újrahasznosítható”, „Palackból palackot, 50% rePET” és hasonló állítások, valamint a képi megjelenítések szintén valószínűsíthetően megtévesztették a fogyasztókat.

Ezen kívül vizsgálja a GVH a Coca-Cola HBC Magyarország Kft., a Coca-Cola Magyarország Szolgáltató Kft. és a The Coca Cola Company vállalkozásokat is, mivel gyanújuk szerint 2020. december 10-től a Naturaqua márkanév alatt forgalmazott ásványvizek és üdítőitalok címkéin, valamint kereskedelmi kommunikációjuk során használt „Hasznosíts újra 100%-ban újrahasznosítható PET palack vagyok”, „100%-ban újrahasznosítható” és ehhez hasonló állításokkal, illetve azok képi megjelenítésével valószínűleg megtévesztették a fogyasztókat.

gvh

A GVH szerint ezek a valószínűsíthetően megtévesztő állítások közös jellemzője, hogy a termékek lényeges tulajdonságaira, illetve azok környezeti hatásaira vonatkoznak. A kifogásolt reklámállítások feltehetően megalapozatlanok, mivel a vállalkozások valószínűleg nem rendelkeznek megfelelő bizonyítékokkal a palackok környezeti előnyeinek igazolására.

A versenyhivatal közleményében felhívta a figyelmet a zöldre mosás (greenwashing) jelenségére, amely során a vállalkozások olyan marketing- vagy PR-stratégiákat alkalmaznak, amelyek környezetbarátnak, a környezetvédelem iránt elkötelezettnek tüntetik fel magukat, miközben tényleges tevékenységükben nem mutatkoznak meg érdemi lépések a környezetvédelem céljainak elérésére.

A GVH 2024 januárjában publikálta a zöld állításokat vizsgáló piacelemzését, amely rávilágított arra, hogy a zöld reklámüzenetek gyakran nem egyértelműek és zavarosak, míg a fogyasztók jelentős része nincs tisztában az egyes állítások és jelölések pontos jelentésével. A versenyhivatal a piacelemzés alapján számos javaslatot tett a piaci szereplőknek, a jogalkotónak és a jogalkalmazóknak, hogy elősegítse a tisztességes zöld állítások alkalmazását.

Forrás: MTI

Magazin ajánló: