Az immár 13. alkalommal megrendezett Magyar Paprika Napjának ebben az évben újra Szentes adott otthont. A Délalföldi Kertészek Szövetkezete szervezésében a paprikatermesztésben rejlő lehetőségekről, az ágazatot is érintő kihívásokról, és a kertészek munkáját segítő támogatásokról hallhatott a több mint 300 résztvevő.
A növényházakban jórészt kiküszöbölhetők a klímaváltozás negatív hatása, az egész éves foglalkoztatásra talán munkaerőt is könnyebb találni, mint 3-4 hónapra a gyümölcstermesztésben, a viszonylag olcsó termálenergia hasznosítása pedig versenyelőnyt jelenthet a piacon.
A házigazda, DélKerTÉSZ elnök-ügyvezetője, Nagypéter Sándor kiemelte, hogy már a frisspiaci paprika és paradicsom esetében is világpiaci árak vannak, és a fogyasztók jövedelmi helyzete, költekezési magatartása meghatározza, mennyire részesítik előnyben a helyi termékeket. A legnagyobb gond manapság talán az, hogy az európai kertészeknek szinte lehetetlen felvenniük a versenyt a harmadik országok termelőivel, és ennek az oka már nem is csak a növényvédő szerek felhasználhatóságának eltérő szabályozása. Az EU fenntarthatósági, környezetvédelmi, társadalmi felelősségvállalási követelményeinek való megfelelés súlyos pénzügyi többletterhet rónak az európai kertészekre, miközben nem ellenőrzik, hogy a harmadik országokból érkező áruk megfelelnek-e az ilyen előírásoknak. A különbségeket felerősíti a fogyasztók vásárlóerejének gyengülése.
Ez azonban nem feltétlenül látszódott az áruházakban, zöldégboltokban kitett áruk fogyasztói árán a termékekre rakódó csomagolási, logisztikai, és egyéb adójellegű terhek növekedése miatt. Ugyanakkor Nagypéter Sándor kiemelte, hogy az áruházláncoknak elévülhetetlen szerepük van a lakossági fogyasztás élénkítésében, főként az akciók hirdetésével, mert azok nélkül nincs érdemi fogyasztás. Az akciók esetén viszont az áruházak is jelentős árrésről mondanak le.
Jelenleg a beszállítók és az áruházláncok sincsenek irigylésre méltó helyzetben. Az exportárak pedig még a belföldi áraknál is alacsonyabbak. A DélKerTÉSZ szerencsére a jelenlegi fogyasztói válságban is tudta növelni a belföldi áruházakba szállított mennyiséget, tavaly 7, idén pedig 12%-kal. Legjelentősebb partnereik továbbra is a kiskereskedelmi láncok, ám a közvetlen kapcsolat kiépítését is fontosnak tartják a fogyasztókkal, ezért hamarosan megnyitják első mintaboltjukat Szentesen, és néhány héten belül az online vásárlás is lehetővé válik.