Vásárlásukkal azoknak sem kellett lemondaniuk a növénynevelésről, akiknek nincs kertjük, balkonjuk. Kedvükre válogathattak a beltéri növények egyre szélesedő választékában. A szobanövénypiac érdekes trendeket és összefüggéseket követ, erről számolunk be cikkünkben.

Fotó: Pixabay
Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége és a WHO kimutatásai szerint is időnk jelentős részét – körülbelül 90%-át – beltérben töltjük. Ez elég szörnyen hangzik, de szerencsére a szobanövények megmenthetnek minket ezen életmód számos romboló hatásától. Bár nem helyettesítik a szabadtéri növényeket és a friss levegőt, hasonló előnyökkel rendelkeznek. Tanulmányok kimutatták, hogy a természettel való közvetlen, rövid érintkezés is, például egy levél vagy fatörzs megérintése, öntudatlan nyugtató hatást válthat ki az emberből.
Hogyan tesznek minket boldogabbá a növények és a természet? Az egyik elmélet szerint a természettel és az élőlényekkel való kapcsolatunk a génjeinkben kódolt. A biofília elmélete úgy tartja, hogy minden emberben megvan a veleszületett hajlam arra, hogy kapcsolatot keressen más életformákkal – legyen szó embertársairól, természetről vagy állatokról. A biofília tehát tulajdonképpen a természet feltétel nélküli szeretetét jelenti. Ennek a jelentősége növekszik azzal, hogy egyre gyakrabban és erősebben érintkezünk a technológiával, a mesterséges környezettel, mint a természettel és egymással. Létfontosságú számunkra, hogy hangsúlyt helyezzünk a természettel való kapcsolat helyreállítására, hogy boldogabb, egészségesebb életet élhessünk.
A beltéri növények pedig tökéletesen illeszkednek a természetközeli életmód erősítéséhez, megszépítik a teret, megkötik a szén-dioxidot, tisztítják a levegőt, a páratartalom és a hőmérséklet szabályozásával javítják a beltéri klímát.

Fotó: Pixabay
Biztató kilátások
Az emberek zöldíteni szeretnék a környezetüket, és ezt felismerve nemcsak a nagykereskedelem, hanem szinte minden kiskereskedelmi egység is bekapcsolódott a szobanövények értékesítésébe.
Annak érdekében, hogy számszerűsítsék a fogyasztói szobanövény-vásárlások és más piaci trendek mögött meghúzódó okokat, a Floral Marketing Fund mélyreható tanulmányt végzett a koronavírus-járvány előtt (2019) és után (2021) az USA-ban, öt meghatározó kertészeti szervezet – Altman Plants, Costa Farms, Green Circle Growers, Hortica és Metrolina Greenhouses – támogatásával. Az adatok tehát az USA-ra vonatkoznak, a trendek viszont a világ nagyobb részén érvényesek. Ezek szerint a piaci kilátások biztatók, mert a kutatás azt mutatta, hogy bármely korosztályhoz tartozó vásárló szívesen visz haza egy-egy nagybevásárlás vagy célzott növényvásárlás során beltéri növényeket.
A növényvásárlók nagyjából 72%-a számolt be arról, hogy a szobanövények boldogabbá teszik őket, és körülbelül hasonló arányban mondták, hogy a továbbiakban is folytatni kívánják az örömet okozó hobbit, a szobanövények gondozását.

Fotó: Unsplash
A felmérés szerint a nagylevelű szobanövényekből vásároltak a legnagyobb arányban, valamint a virágos beltéri növényeket kedvelték leginkább. A színes és virágzó növények iránti érdeklődés valójában egy tudatalatti reakció, amely az agy vizuális szenzoros működésén alapszik.
Ezeket követték a kaktuszok, a páfrányok, és a sort a Tillandsia-félék zárták. Sok fogyasztó úgy tekint növényeire, mint élő lakásdíszekre. A szobanövényeket leggyakrabban a nappaliba vagy a hálószobába szánják (a válaszadók 70%-a), ezt követi a konyha (47%). Befolyásolja a vásárlási döntést, hogy egy növény milyen cserépben van, a leginkább a stílusa, az intelligens öntözési funkció megléte, a színe és a formája számít, miközben az anyaga, fenntarthatósága és márkaneve kevésbé fontos.

Fotó: Pixabay