A mézes reggeli alkalmával érdemes mesélni a gyerekeknek a méhekről. A legfontosabb, hogy a foglalkozás legyen egyszerű és élményközpontú.
Ettől a vázlattól korosztálytól, vagy egy adott alkalom lehetőségeitől függően, a méhésznek természetesen el lehet és kell is térnie. Nem fontos például az éneklés vagy a vers. Ha valaki méhészetet oktat egy hosszabb foglalkozáson, arról egy másik cikkünkben olvashat.(Lásd itt)
Előkészületek
Eszközök
- Megfigyelőkaptár: télen vagy ősszel ezt természetesen nem használhatjuk. De más időszakokban, kellő odafigyeléssel nagy élményt jelent a gyerekeknek.
- Rajzeszközök, néhány méhészeti termék (méz, viasz, propolisz), méhekkel kapcsolatos játékok vagy kártyák.
- Cél: A gyerekek játékos és élményközpontú tanulással megismerjék a méhek világát és jelentőségét, az igazi méz ízét és hasznát.
A foglalkozás
1. Bevezetés: Méhek világa (30 perc)
- Indítás: Éneklés egy méhekről szóló dal kíséretében. Pl.: „Zümm-zümm, zümmög a méhecske…” (A dal ritmusos és egyszerű, mindenki bekapcsolódhat.)
- Ismerkedés a méhekkel, kérdések és válaszok:
- Mit tudunk a méhekről? A gyerekek rengeteg dolgot fognak mondani, ezeket egészítsük ki.
- Miért fontosak a méhek? (Virágok beporzása, méz készítése.)
- Rövid történet: Mesélj el egy rövid mesét a méhek életéről, például egy méhecske kalandjait a kaptárban. Vagy nagyon sokszor egy kitalált történet helyett személyes történet a jobb, például: hogyan fogtad be az első rajodat, miért lettél méhész, stb.
2. Rajz és tanulás (45 perc)
- Rajzolás:. Ha bevittük a megfigyelő kaptárt, engedjük a gyerekeket figyelgetni a méheket. Aztán hagyjuk őket csak úgy maguktól rajzolni: “Rajzoljatok egy méhecskét, ahogy virágról virágra repül!” Közben elmagyarázhatjuk a különbséget a méhecske és a darázs között, a darázs inkább sárga, a méhecske barna.
(Fontos, hogy felhívjuk a figyelmet a 3 testrészre: fej, tor, potroh). A gyerekek lemásolják a füzetükbe.