Az akkor 47 éves gőzmozdonyt a Gemenc Zrt. üzemeltetésében működő Gemenci Állami Erdei Vasút gördülőállományához való csatlakozás nemcsak megmentette a pusztulástól, de egy második életet is biztosított a számára. A kirándulók, a mozdonyokért és a mesékért rajongó gyerekek körében azóta is népszerű Rezét idén lett 70 éves.
A Krassó-Szörény megyében található település igazán híres volt nehéziparáról: 1872-ben ott gyártottak először gőzmozdonyt a Magyar Királyság területén, és 1964-ig összesen 1461 vasúti vontatójármű készült, köztük Rezét. A szertartályos, telített gőzzel üzemelő mozdony egyik érdekessége, hogy kazánjának kialakítása lehetővé teszi a fafűtést is, így sokkal gazdaságosabban tud üzemelni.

Erdélyi vaspályán

Az ifjú gőzös a leghíresebb székelyföldi fürdővárosba, Borszékre (Borsec) került, a népszerű és ismert, ásványi sókban gazdag, természetes szénsavat is tartalmazó, a helyiek által borvíznek nevezett ásványvizet palackozó üzembe. Ott már 1806 óta töltötték a palackokat a föld mélyéből feltörő vízzel, és egy modernizálásnak köszönhetően 1954-ben nemcsak Románia legkorszerűbb töltősora készült el, hanem egy viadukt is felépült a keskeny nyomtávú vasúti pálya számára. A völgyhíd tette lehetővé a vizes palackok kisvasúton történő szállítását. Ez a műtárgy ma már csak építészeti műemlék, ami egyben Borszék szimbólumává is vált.

Fotó: Şerban Lăcriţenau
Mintegy 300 ember biztosította a kisvasút üzemszerű működését. Az Alsóborszéken létesített járműjavító műhelyben végezték a mozdonyok, vasúti kocsik karbantartását. A gőzösöket az 1960-as évektől C50-esek, majd Mk48-as dízelmozdonyok váltották fel. Rezét is egyre kevesebb feladatot kapott, és úgy tűnt, hogy a kiszolgált lokomotív egy rozsdatemetőben fogja végezni. De szerencsére nem így történt!
Gemenci sínpáron
2001. március 8-án sajtónyilvános ünnepség keretében állt szolgálatba Európa egyik legnagyobb összefüggő ártéri erdejében a 490,2003 pályaszámú gőzmozdony. A Gemenci Állami Erdei Vasút gőzöse az erdő egy részterületéről, Nagyrezétről kapta különleges hangzású nevét, ahol a fák sűrűjében kanyargó mellékág, a Rezéti-Duna is található.
A Gemenc Zrt. az utóbbi két évtizedben is nagy figyelmet fordított a mozdony karbantartására. A gőzöst 2011-ben teljesen felújították Budapesten, a MÁV istvántelki főműhelyében, majd 2020 végén ismét megújult a debreceni Energoszerviz Kft. szakembereinek köszönhetően, akik először elemeire szétbontották a mozdonyt, majd teljesen újjáépítették.
Mesesztár
A népszerű gőzös főszereplésével 2018-ban mesekönyvet is megjelentettek a Kispöfögők-sorozat egyik köteteként. A Rezét gőzös és a gemenci kisvasút című mesekönyvben a gőzösnek és dízelmozdony barátainak, akik a valóságban is a Gemenci Állami Erdei Vasúton teljesítenek szolgálatot, izgalmas történetei olvashatók. A Duna mellék- és holtágai által kialakított varázslatos tájban tucatnyi állat- és növényfaj kedvesen megrajzolt, szerethető képviselői keverednek kalandokba a mozdonyokkal együtt.
A gőzös tehát nemcsak mesesztárrá vált a gyermekek körében, hanem a természeti szemléletformálást is segítette. A mesekönyvet idén születésnapi díszcímlappal nyomtatták újra.