0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. június 12.

Mesterséges intelligencia a boroscímkén

Hogyan lehet megnyerni fiatalokat, hogy kulturált borfogyasztóvá váljanak? Ez az egyik fontos cél a hazai bormarketingben, amihez a Pécsi Tudományegyetem Szőlészeti és Borászati Kutatóintézetében a mesterséges intelligenciát hívták segítségül.

Hatodik alkalommal szervezte meg a Summit szőlészeti-borászati szakmai napot a Pécsi Borbirtok, hogy számot adjon a kutatási irányokról és az elért eredményekről. Hazai kutatásokról adtak képet rajtuk kívül a Debreceni Egyetem Kertészettudományi Intézet, az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem, valamint a Tokaj-Hegyaljai Egyetem és Tarcali Kutatóintézet munkatársai.

A legizgalmasabb újításról viszont már a bevezetőben lerántotta a leplet Madaras Zoltán, a Pécsi Borbirtok elnöke. Köszöntőjében elmondta, hogy az utóbbi években körülbelül 2 milliárd forint értékben fejlesztették a kutatóintézetet: korszerű laboratórium, borászati technológiák és szőlőkombájn szolgálja a kutatókat. A korszerűsítések eredményeként született új termékeket is bemutatnak a rendezvényen, alkoholcsökkentett borokat, pezsgőt, borral, borpárlattal és szőlőből kivont anyagokkal készített gint. A fókusz a fiatalok megszólításán van, és több oldalról közelítenek feléjük. Számos egyetemen elindult a BorKatedra nevű borismereti és borkulturális kurzus, ahol érdeklődő hallgatók ismerkedhetnek meg az alapokkal. Ám ha a huszonéveseket akarjuk megszólítani, nekünk kell változni, hangsúlyozta Madaras Zoltán.

A legjobb módszer, ha beköltözünk abba az eszközbe, amit állandóan magukkal hordanak – a telefonjukba,

mondta. Ebből a célból fejlesztették ki a kiterjesztett tudású címkecsaládot, aminek az első példányával a Summa résztvevői is megismerkedhettek.

Fotó: Horváth Csilla

A mesterséges intelligenciával felturbózott háttér-információk széles skáláját kínálja a címkére nyomtatott QR-kód beolvasásával megnyíló honlap. Nemcsak magáról a borról és a borvidékről ad tájékoztatást, hanem a bor stílusához illő zenékből lehet válogatni, rögtön szelfit is lehet készíteni és továbbítani vele.

A címkecsaládhoz bárki csatlakozhat és számtalan lehetőség nyílik meg a használatával. Idővel személyre és a tartózkodási helyre szabott ajánlásokkal bővíthető például a szolgáltatások köre, amivel megszólíthatók a bor iránt érdeklődő felhasználók a hét minden napján.

A Summit fővédnöke, Rókusfalvy Pál bormarketingért felelős kormánybiztos is azt hangsúlyozta köszöntőjében, hogy egy sikeres borstratégia végigviteléhez a mai valóságból kell kiindulni, és meghallgatni a kutatókat, akik már a jövő trendjeit alakíthatják. Napjainkban 13%-os a bortúltermelés a világban, ennek ellenére a magyar export 12%-kal bővült tavaly. Sajnos a borkultúrát sokan együtt emlegetik az alkoholizmussal, ami óriási tévedés, és ez ellen fel kell lépniük a borászoknak. Tényekkel vagy élményekkel kell és lehet meggyőzni a fiatalokat arról, hogy nem szabad összekeverni a két fogalmat. Ehhez jó eszköz lehet a Pécsi Borbirtokon kifejlesztett, mesterséges intelligenciával felturbózott címke.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu

Magazin ajánló: