A COVID-járvány, az orosz-ukrán háború, az energiaválság és legutóbb a száj- és körömfájás járvány is komoly kihívások elé állította az iparágat. Sajtótájékoztatón az Agrárminisztérium, az Agrármarketing Centrum (AMC) és a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács képviselői áttekintették az ágazat helyzetét és bemutatták az aktuális, trappista sajtra fókuszáló kampányukat.
Válságkezelés és sikeres alkalmazkodás
Az elmúlt hat év – a koronavírus világjárványtól napjainkig – olyan kihívásokat hozott, amelyekből máskor egy évtizedben is soknak számít egyetlen egy. Az állatjárványok, mint az afrikai sertéspestis, a madárinfluenza, és a legújabb száj- és körömfájás esetek rávilágítottak a folyamatos felkészülés szükségességére. Koller Attila, a Tej Terméktanács feldolgozói társelnöke „válság cunamiként” jellemezte az elmúlt időszakot, amely brutális költségnövekedéshez, inflációhoz és fogyasztáscsökkenéshez vezetett.

Mindezek ellenére a magyar tejágazat rendkívül ellenállónak bizonyult, és Zászlós Tibor, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara mezőgazdaságért felelős alelnöke kiemelte, hogy a magyar tejtermelés szintje – még a tavalyi év eleji emelkedés megállása ellenére is – megmaradt. Az ágazat egyik kulcsfontosságú eleme a magas színvonalú genetikai állomány, amelyet az állami forrásból finanszírozott tenyésztésszervezés is támogat. Mint fogalmazott mindig voltak olyan divathullámok amikor az állati termékek valamelyikét egészségkárósítónak kiáltottak ki, de ezek ellen felvilágosító kampányokkal kell válaszolni.

Fotó: Agrármarketing Centrum