Gégény Tamás (MKFE) és Soós Péter (Kelet Agro Logistic Kft.) ismertették a szektor helyzetét, a túlélési stratégiákat és a jövőbeli kilátásokat. Időpontfoglalási rendszerek, hatékonyabb útvonaltervezés, együttműködés a fuvarozók között – a mezőgazdasági árufuvarozás jövője a hatékonyságban és a technológiai innovációban rejlik.

A mezőgazdasági termékek fuvarozása jelentős szeletet képvisel a fuvarozási ágazaton belül. Sok nagyobb fuvarozócég szakosodott az elmúlt években az ukrán gabona Nyugat-Európába, főként Olaszországba történő szállítására. A 2022-ben kirobbant orosz–ukrán háború jelentősen megnövelte a szállítandó áru mennyiségét, ami kezdetben kapacitáshiányhoz vezetett. Bár a vasúti szállítás részben átvette a szerepet, a közúti fuvarozás továbbra is meghatározó, különösen a gyors szállítást igénylő esetekben.
A piaci kihívások és a költségek növekedése
A mezőgazdasági árufuvarozás piacát jelentős szezonalitás jellemzi. A betakarítási időszakban (június–november) a fuvardíjak jellemzően emelkednek, majd a szezonon kívül (december–március) csökkennek. Gégény Tamás, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) Árufuvarozási Tanácsának az elnöke, egyben a Gégény Trans Kft. ügyvezető-tulajdonosa hangsúlyozta, hogy a fuvarozóknak alkalmazkodniuk kell ehhez a hullámzáshoz a nyereségesség érdekében.
Fontos látni, hogy a fuvarozókat sújtó költségek jelentősen nőttek az utóbbi időben. Az útdíjak 2024-től kezdődően 50-60 százalékkal emelkedtek, amik most már a költségek több mint egyharmadát teszi ki. Emellett a járművek ára, a szervizköltségek és a munkabérek is növekedtek, ami összességében jelentős terhet ró a fuvarozó cégekre.
A vasúti szállítás évek óta alternatívát jelent a közúti fuvarozással szemben, de a gyakorlatban nehézkes a megvalósítás. A gyorsaság kulcsfontosságú tényező, így a közúti szállítás gyakran elengedhetetlen a mezőgazdasági termékek időben történő eljuttatásához a feldolgozó üzemekbe. A vasút elsősorban a nagyobb távolságokra és a kevésbé időérzékeny szállítmányok esetén versenyképes, például a kukorica exportja során.
A fuvarozás földrajzi sajátosságai és a termelők versenyképessége
A szállítási költségek jelentősen befolyásolják a termelők versenyképességét. Gégény Tamás rámutatott, hogy a keleti országrészből, például Záhonyból történő szállítás jelentős útdíjköltséggel jár, ami hátrányt jelent a távolabbi piacokra történő szállítás esetén. A Dunántúlon termelő gazdák például kedvezőbb helyzetben vannak az olasz exportpiacra történő szállításkor.
A hatékony fuvarozás-szervezés kulcsfontosságú a költségek csökkentése érdekében. Gégény Tamás hangsúlyozta, hogy a termelők és a fuvarozók közötti közvetlen kapcsolat jelentős megtakarítást eredményezhet. A felesleges közvetítői láncok növelik a költségeket, ezért érdemes a vármegyei fuvarozókkal közvetlenül szerződni. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) kész segítséget nyújtani a termelőknek a megfelelő fuvarozók felkutatásában.