A járműpark és a sofőrhiány
A mezőgazdasági termékek fuvarozásához különféle felépítményű járművek állnak rendelkezésre. A fuvarozók többsége rendelkezik a megfelelő kapacitással és eszközökkel az ömlesztett áruk, folyadékok és élő állatok szállításához. A járműkereskedők kínálata megfelelő, így a fuvarozók viszonylag gyorsan hozzá tudnak jutni az új járművekhez.
A sofőrhiány azonban továbbra is komoly problémát jelent a fuvarozási ágazatban. Gégény Tamás kiemelte, hogy folyamatosan szükség van a gépkocsivezetők képzésére, de a szigorodó feltételek miatt ez nehézségekbe ütközik. A sofőrök elvándorlásának egyik oka a szakma nomád jellege és a hiányos szociális körülmények.
Jövőbeli kilátások és a hatékonyság növelésének lehetőségei
Gégény Tamás szerint a fuvarozás jövőjében a hatékonyság növelése lesz a kulcsfontosságú. A fuvarozócégek közötti együttműködés és a szabad kapacitások kihasználása elengedhetetlen a költségek csökkentéséhez. A fuvarozás hatékonyságának növelése érdekében fontos a lerakodási és fogadási helyek ütemezésének javítása. Az időpontfoglalási rendszerek bevezetése segíthet elkerülni a torlódásokat és a felesleges várakozási időt.
A hosszú távú szerződések nem jellemzőek a mezőgazdasági fuvarozásban a termények piaci kiszámíthatatlansága miatt. A fuvarozók alkalmazkodnak a változó igényekhez, és szükség esetén más típusú áruk szállítására is berendezkednek.
A mezőgazdasági termények fuvarozása jelentős tevékenysége a fuvarozó vállalkozásoknak, azonban a piac dinamikája folyamatosan változik. Soós Péter, a Kelet Agro Logistic Kft. ügyvezetője szerint a gabonaszállításra specializálódott cégek számára a helyzet különösen hektikus. A fuvarozók gyakran „szakosodnak” bizonyos termékek szállítására. Míg egyes cégek a raklapos árukra koncentrálnak, addig mások, mint a Kelet Agro Logistic Kft., a mezőgazdasági ömlesztett áruk, például olajos magvak és gabona szállítására összpontosítanak. A piaci igények változása a fuvarozókat is alkalmazkodásra készteti, ami innovatív pótkocsitípusok beszerzését jelentheti.
A gabonapiac hektikussága
Soós Péter tapasztalatai szerint a gabonapiac rendkívül változékony. A kereslet-kínálat hirtelen változásai jelentősen befolyásolják a fuvarozási igényeket. Az ukrán gabona szállításának visszaesése például érezhetően csökkentette a fuvarok számát, ami több fuvarozócég megszűnéséhez vagy a járműparkjuk csökkentéséhez vezetett. Ebből is látható, hogy a gabonaszállításban a szezonalitás jelentős tényező. A napraforgó- és kukoricaszezonban a fuvarozási igény megnő és a díjak is emelkednek. A szezonon kívüli időszakban azonban a fuvarok száma jelentősen csökken, ami kihívást jelent a fuvarozók számára.
Az ukrán gabona szállítása korábban jelentős nemzetközi fuvarfeladatot jelentett, de a belföldi piacon is vannak meghatározó tényezők. A nagy termelők gyakran közvetlenül a kereskedőknek értékesítik a terményt, míg a kisebb gazdák a telephelyen történő értékesítést részesítik előnyben.