Kereskedelmi szempontból viszont kedvező folyamatok érzékelhetők. Bár a fogyasztók érzékenyek a gazdasági mozgásokra, nő az érdeklődés a helyi, minőségi áruk iránt, beleértve az eredetvédett termékeket. Felmérések szerint az olasz vásárlók 64%-a gondolja, hogy a választásának szociális befolyása van, ezért helyezi előtérbe a helyi termékeket.

A Melone Mantovano PGI Symposium résztvevői meglátogatták a Don Camillo farm kísérleti parcelláit Lentigione di Brescellóban, ahol a nemesítőcégek mutatták be ígéretes új fajtáikat, amelyeket a minőség, rezisztencia és a klímaellenállóság szempontjai alapján hoztak létre. A látogatókat elsősorban a genetikailag kódolt rezisztencia és a gyümölcsminőség érdekelte, mert ez a két fő szempont a mind igényesebb piacokon és a klímaváltozás tükrében. A parcellákon a Bayer Crop Science/Seminis, a BASF/Nunhems, a Rijk Zwaan, a HM.CLAUSE és a Syngenta fajtéival ismerkedtek meg a szakemberek.
Az esemény végén megállapították, milyen fontos a szoros kapcsolat a nemesítők, termesztők és kereskedők között, hiszen így lehet a leggyorsabban választ találni a felmerülő igényekre, problémákra.

A mantovai dinnye
Olaszországban az első évszázadtól ismerik sárgadinnyét, ami Közép-Ázsiából érkezett hozzájuk. Mantovában a 14. századtól termesztik, először a 15. században írtak róla a Gonzaga család uralkodása idején, és olyan becsben tartották, hogy a nemesek ajándéka is volt.
Helyi nemesítés eredménye a máig termesztett zamatos, édes, puha húsú fajtasor. Mantovában hosszú és napsütéses, kevés csapadékot hozó nyár, hideg tél, valamint termékeny talaj jellemzi a termőtájat. Az oltalom alatt álló földrajzi eredet megjelölést 2003 óta viselheti a mantovai dinnye.