A pásztorélet az emberiség egyik legősibb foglalkozása, amely a nomád állattartásból fejlődött ki, és sokáig a vidéki gazdaság egyik alappillére maradt.
A magyar puszták gulyásai, a spanyol meseták juhászai, vagy éppen a román hegyvidék pásztorai mind olyan életformát képviselnek, amelyben a természet ismerete, az állatokkal való bensőséges kapcsolat és a közösségi szabályok évszázadokon átívelő folytonosságot mutatnak.
Az UNESCO a 2000-es évek eleje óta egyre több pásztorhagyományt vett fel a szellemi kulturális örökség listájára.
Ide tartozik például a transzhumancia – az állatok évszakos vándoroltatása – Franciaországban, Spanyolországban és Olaszországban, vagy a magyar pásztorhagyományok, amelyek közé a gulyás, a csikós, a juhász és a kondás sajátos tudásanyaga tartozik.
A döntések mögött az a felismerés áll, hogy ezek az ismeretek nem pusztán a múltról szólnak: ma is útmutatást adhatnak a fenntartható állattartáshoz és a természet tiszteletéhez.
Kulturális örökség és identitás
A pásztorélethez nemcsak az állatok gondozásának tudása kapcsolódik, hanem egész kulturális világ. A pásztorok viselete, a szűrök, kalapok, faragott botok, a pásztorhangszerek – mint a furulya, a tilinkó vagy a duda – mind hozzájárulnak a közösségi identitás megerősítéséhez.

Forrás: Freepik
A világ számos pontján a pásztorkodás már nem elsődleges megélhetési forrás, inkább kulturális hagyományőrzésként vagy turisztikai attrakcióként él tovább. Magyarországon például a Hortobágyon és a Kiskunságban a pásztorünnepek és bemutatók nemcsak turistákat vonzanak, hanem lehetőséget adnak a fiatalabb generációknak, hogy megismerjék ezt a különleges tudásanyagot.
Az UNESCO-listára kerülés nemcsak nemzetközi elismerés, hanem erősíti a közösségek önbecsülését is: bizonyítja, hogy a pásztorélet a globális kulturális örökség szerves része.