0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. szeptember 15.

Környezetvédelmi megfontolásból csupasz ananászt árul az egyik áruházlánc

A szép levélrozettája nélkül feleannyira sem lenne sikeres a boltban az ananász, de ér-e ez annyit, amennyit a logisztikára rá kell fordítani miatta? A németországi PENNY most leteszteli: szeptembertől kizárólag lomb nélkül kínálja az ananászt.

Nagy dilemma ez az ananásznál: a friss, szép levélrozetta közel annyi helyet foglal, mint maga a gyümölcs, ráadásul sérülékeny is. Közben pedig – valljuk be – azt a pillanatot követően, hogy betettük a kosarunkba az ananászt, sok hasznát már nem vesszük a gyönyörű szép lombjának, sőt.

Ha csak nem szeretnénk belőle ananásznövényt felnevelni – ami egyébként nem is nehéz, de hát mégsem fér el otthon végtelen mennyiségű cserepes ananász –, akkor csak a probléma van vele. Nagy helyet foglal a szatyorban is és a hűtőben is, félig megtelik vele a kuka stb.

Nagyjából ezekkel szembesülnek a kereskedő cégek is, csak nagyobb természetesen nagyobb léptékben: a szállítmány jelentős hányadát egy olyan növényrész tölti ki, amely tulajdonképpen feleslegesen foglalja a helyet, egységnyi ananász így sokkal több energia felhasználásával, több CO2-kibocsátással kénytelen megtenni az amúgy sem rövid utat.

Egyszerű, de bátor újítás

Már többször is voltak próbálkozások a lomb nélküli ananásszal, de sosem terjedt el igazán, valahogy mégis igényeljük a szép levélrozetta látványát a pulton.

Most a németországi PENNY áruházlánc környezetvédelmi, fenntarthatósági vonalon vette elő a kérdést, és nemrég bejelentette, hogy a Németországban működő valamennyi boltjában, vagyis összesen 2130 helyen bevezeti a lomb nélküli ananászt.
Fotó: Rewe Group

Ahogy az erről szóló sajtóközleményben olvasható, a levélrozettát már a betakarításkor eltávolítják. Ennek számos előnye van: a lomb a gyümölcs térfogatának körülbelül 25 százalékát teszi ki, így a csomagolás és a szállítás hatékonyságának növelésével csökkenthető a szén-dioxid-kibocsátás. Ezenkívül a levélrozetta újrahasznosítható a termesztés helyén: körülbelül 20 százalékukat szaporítóanyagként, új ültetvények telepítéséhez használják fel, a maradék 80 százalékot pedig tápanyagként.

Eddig az ananászlomb többé-kevésbé hasztalanul, a vásárlók háztartási hulladékában landolt, írják.

Az eltarthatóság nem romlik

A németországi PENNY-üzletekben évente körülbelül 2,5 millió ananászt értékesítenek a cég közleménye szerint. Hangsúlyozzák, hogy a lomb elhagyásával csak a megszokott megjelenés változik; a gyümölcsök minősége és eltarthatósága változatlan marad, ezt kiterjedt kísérletek egyértelműen bizonyították.

A lomb nélküli, „csupasz” ananászokra kerülő címkén pedig egyértelműen kommunikálják, hogy az intézkedés környezetvédelmi megfontolásból történt, és aki ilyen gyümölcsöt vásárol, az maga is hozzájárul a fenntarthatóbb ananászágazathoz.

A címkén elhelyezett QR-kódot beolvasó vevő megtudhatja, hogy az eddig kárba vesző lelvélrozettát mostantól fenntartható módon hasznosítsák a termőterületeken; továbbá, hogy a tengeri szállítás során most több gyümölcs fér el ugyanakkora felületen, vagyis kevesebb környezeti erőforrás jut egy gyümölcsre.

Nálunk egyelőre még nem

Megkérdeztük a 234 üzletet és három logisztikai központot üzemeltető PENNY Magyarország sajtóosztályát is, hogy itthon fogunk-e a közeljövőben levélrozetta nélküli ananásszal találkozni. Válaszukban hangsúlyozták, hogy a PENNY Magyarország nyitott a fenntartható megoldásokra, az elmúlt években számos intézkedést vezetett be a környezet védelme érdekében és az élelmiszerpazarlás ellen, valamint beszállítóival is folyamatosan keresi az új környezetvédelmi megoldásokat. Jelenleg is vizsgálják, hogy mely lépés kerülhetnek a jövőben bevezetésre, egyelőre a levélrozetta nélküli ananászról konkrétan nincs szó.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu

Magazin ajánló: