Országos lefedettség – kamionoktól a futárszolgálatig
Az Élelmiszerbank új logisztikai modelleket hozott létre annak érdekében, hogy a munka gördülékenyebb legyen.
Négy fő modellt épült ki és működik jelenleg.
1. Nagy mennyiségű adományok esetében, melyeket gyártók, kereskedelmi központok, több száz fős rendezvények ajánlanak fel, egy centralizált logisztikai modell a megoldás. Ez az Élelmiszerbank 17. kerületi központjában 2500 m2-en valósul meg. A főtt élelmiszerek egy sokkoló, azaz gyors 6 fokra hűtés után kerülnek szétosztásra.
2. Közepes mennyiségű adomány esetében, melyeket általában élelmiszeráruházat és iskolák ajánlanak fel egy decentralizált logisztikai eljárásban kerülnek újra osztásra, azaz nem kerülnek be a központba, hanem helyi sokkolók kihelyezésével (pl. iskolák konyháiban) kerülnek lehűtésre és kiosztásra.
Az elmúlt másfél évben 25 iskolából több mint 300 ezer adag ételt sikerült újraosztani.

3. A kis mennyiségű élelmiszerek kiosztásának feladatát gyakran futárcégek (pl: VOLT) látják el. Ezek alatt kisebb boltok, pékségek, menüztető éttermek, vállalati éttermek szállodák értendőek.
4. A mikro adományokhoz a budapesti rászorulóknak egy új lehetőségük van hozzájutni, ami nem más, mint a Food for Free alkalmazás, melyet a Munch alkalmazás fejlesztőivel együtt hozott létre az Élelmiszerbank. Ennek az alkalmazásnak a használatához csak az fér hozzá, aki erre az Élelmiszerbaktól jogosultságot kapott. Ebben a formában havi 4-5 ezer csomag étel kerül újraosztásra, csak Budapesten belül.
Tehát azt lehet mondani, hogy a Magyar Élelmiszerbank kiépített egy olyan országos lefedettségű rendszert, ahol a kamionnyi mennyiségtől egy-egy adag ételig mindent meg tud menteni. Ennek feltételeit pedig az úgynevezett Adományozási útmutatóban lefekteti, jogszabályi kereteit megteremti, jogszabályi értelmezést nyújt.
Ezek az útmutatók jól látható módon segítenek a vendéglátók számára meghozni azt a döntést, hogy a megmaradt ételt átadják az arra rászorulóknak, mert a feltételek egyértelműek és tisztán értelmezhetőek és a kockázatokkal kapcsolatos félelmeket eloszlatják.
Az adományozási hajlandóság növelése – díjak és élmények
Az adományozási kedv ösztönzésére létrehoztak három logót, melyet image-ként is megjelenhet az üzletek bejáratán, a rendezvények asztalainál, ahol ki tudják fejezni a vállalkozásuk társadalmi felelősségvállalásukat. Ezen kívül különböző ételosztásokra, közös főzésekre invitálnak cégeket és azok munkavállalóit annak érdekében, társadalmi szerepvállalást mint élményt próbálják bevezetni a köztudatba.