0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. október 20.

Sokféleképpen jut el a dísznövény a végfelhasználókhoz

Átalakulóban vannak a szabadföldi és a növényházi dísznövények értékesítési lehetőségei. Rónai Gergely a helyreállítás időszakaként jellemezte 2025-öt.

A sikeres vállalkozáshoz stratégiai döntéseket kell hoznia az értékesítési modellről. Aki eldönti, hogy beengedi a lakosságot a kertészetébe, gondoskodnia kell az ahhoz szükséges feltételekről (például utat épít, bevásárlókocsit vásárol, pénztárgépet üzemeltet), ugyanakkor nem minden vállalkozás tud minden értékesítési csatornában megjelenni.

A kockázattal növelik az árat

Az üzletláncokban, diszkonthálózatokban, hipermarketekben – tehát nem szak­üzletekben – megjelenő növényanyag nagyobb része külföldről származik. Jelentős mennyiséget képviselnek, és hatással vannak a hazai termesztésre. Az importált növényanyag aránya számottevő, ugyanakkor hozzájárul a lakosság növénykultúrájának fejlődéséhez.

Fotó: Tóth-Gál Enikő

Az időjárás mellett a gazdasági környezet, az energiaárak, az árfolyam-inga­dozások, valamint a háborús bizonytalanság egyaránt befolyásolja a piaci szereplők döntéseit. A kockázatokat beépítik az árakba, ez magasabb fogyasztói árakat eredményezhet, amely, ha túlságosan emelkedik, visszaveti az értékesítést. A kockázatok egy része valós, hisz a termeléshez szükséges anyagot nagyrészt importból származnak. A túlárazás miatt kialakuló mennyiség-visszaesés viszont veszélyeztetheti a termesztéstechnológia megvalósítását.

Mindent összevetve az idén várhatóan néhány százalékkal az infláció fölött nő a kiskereskedelmi piac, bizonyos termékkörök – például a fűszernövények, balkon- és zöldségnövények – iránt fokozódott az érdeklődés. Ez hosszú távon is pozitív irányt mutat mind a termesztés, mind az értékesítés szempontjából.
Forrás: Kertészet és Szőlészet

Szaklap, amelyben a cikk megjelent: