0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. október 23.

Divat az ételekben, változás a földeken

A tányérunkra kerülnek, de ritkán nézünk mögéjük. Három alapanyag története, amelyekre rányomta bélyegét a nemzetközi siker.

A dubaji csokoládé, a matcha tea és a quinoa világszerte hódítanak, mint luxusélelmiszerek , ám e trendek mögött súlyos társadalmi és környezeti problémák húzódnak meg – írja a dw.com.

A pisztáciatermesztés vízpazarló, a matcha-kereslet ellehetetleníti a hagyományos japán teapiacot, a quinoa pedig kizsigereli az andoki termőföldeket, miközben a helyi lakosság alig engedheti meg magának. Miközben a világ újabb és újabb élelmiszerőrületeket követ, sokszor megfeledkezünk arról, hogy ezeknek az ételeknek a valódi ára nem a boltban, hanem a termőföldeken és a termelők életében mutatkozik meg.

Luxus, amely drágán megfizethető

A dubaji csokoládé a világ egyik legfelkapottabb édessége lett, nemcsak különleges ízvilága, hanem luxust sugárzó megjelenése miatt is. Kívül lágy tejcsokoládé, belül krémes pisztáciakrém és cukros kadayif szálak teszik egyedivé. Az édesség gyors népszerűségre tett szert, főként a közösségi média és influenszerek révén. A Fix Dessert Chocolatier vezetője, Sarah Hamouda nevéhez fűződő termék hamar globális trenddé vált.

Fotó: Jan Helebrant, Wikimedia Commons

A dubaji csokoládé ára sem alacsony – 100 gramm átlagosan 7 euróba (8 dollárba) kerül. A trend azonban nem csupán a pénztárcát terheli, hanem komoly környezeti hatásokat is okoz.

A megnövekedett kereslet miatt világszerte megugrott a pisztácia iránti igény. 2024-ben az EU-ba irányuló pisztáciaimport több mint egyharmaddal nőtt, piaci értéke pedig először lépte át az 1 milliárd eurót.

A pisztácia termesztéséhez azonban jelentős mennyiségű vízre van szükség: több mint 10 000 liter víz kell egyetlen kilogramm előállításához. Összehasonlításképpen: a földimogyoró esetében ez csupán 2800 liter, és annak nagy része esővízből származik. A dubaji csokoládé mögött tehát nemcsak egy divat, hanem egy fenntarthatósági probléma is húzódik.

A zöld por, amely felforgatja a teapiacot

Fotó: Mirko Stödter , Pixabay

A matcha tea egyre nagyobb népszerűségnek örvend világszerte. A kesernyés, zöld porból készült ital nemcsak teaszertartások része Japánban, hanem globális szuperélelmiszerré vált.

Magas antioxidáns-, vitamin- és ásványianyag-tartalma miatt különféle formákban kapható: lattéként, édességként vagy akár csokoládéba keverve.

A globális kereslet robbanása azonban a piacot is felborította. A Német Tea Szövetség szerint 2024 első nyolc hónapjában több mint 240 tonna matcha érkezett Németországba – ez 240%-os növekedés az előző évhez képest. Az elemzők szerint a piac 5-7 éven belül akár meg is duplázódhat.

Forrás: dw.com

Magazin ajánló: