0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. november 5.

A titokzatos élelmiszeripar

Amikor arra adjuk a fejünket, hogy a terményből termék legyen, szembe kell néznünk egy teljesen más rendszerrel, mint amikor nyersanyagot értékesítettünk.

Mire kell a marketing?

Az élelmiszeriparban a marketing nem választható opció, hanem túlélési feltétel. A kérdés az, mikor és milyen formában alkalmazzuk. Bevezetéskor a legnagyobb költségünk lesz a fogyasztói figyelem megszerzése, ez lehet influenszerkampány, bolti kóstoltatás vagy digitális hirdetés.

Fotó: MMG archív

A termék érettebb szakaszában a marketing a márkaépítés és a bizalom eszköze, a hitelesség megszerzésének legfontosabb útvonala. A fogyasztó hűségét hosszabb távon ugyanis a minőség, az érték és az érzelmi kötődés adja.

 

Mivel minden terméknek van egy életpályája, előbb-utóbb eljön a hanyatlás ideje, amikor a marketing a rebranding-nek vagy a célcsoportváltásnak, esetleg az újratervezésnek, receptúraváltásnak, átpozícionálásnak az eszköze lesz.

Fontos ágazatok közötti különbségek

Nem minden élelmiszeripari ágazat működik egyformán. Vannak azok az alapélelmiszerek, mint a kenyér, a tej, a hús, amely termékek piaca igen stabil, de nagyon erős az árverseny. Az elmúlt 2-3 évben végbemenő változások, a globális felmelegedéssel járó dinamikák erősen kezdik megkérdőjelezni ennek a piacnak a stabilitását, és az ingadozó alapanyag-ellátás hektikusan változó piacot vetít előre.

A különleges étrendet kiszolgáló termékek (mentes, bio, funkcionális) jóval kisebb volument jelentenek, de magasabb árréssel adhatók el. Ezeknek a termékeknek a piaca a leginnovatívabb piac, alapanyagaik is jóval drágábbak, a technológiájuk is bonyolultabb, de óriási potenciált jelentenek a következő évtizedekben.

Aki italokat akar értékesíteni, az figyelembe kell vegye, hogy ez az ágazat trend­érzékeny, extrém gyorsan változó kategória, itt az erős marketing elengedhetetlen.

A kényelmi ételek világát éljük, így ezeknek a termékeknek a fejlesztését a kényelmi faktor hajtja, ez a kategória erősen függ az életmódtrendektől, társadalmi dinamikáktól (pl. egyszereplős háztartások, gyors munkahelyi ebédek).

A döntést, hogy melyik ágazatba lépünk be, elsősorban a tőkeigény, a kockázatvállalás és a célcsoport kell meghatározza, alapos mérlegelést követően.

Fotó: MMG archív

Ki fog eladni?

Ez a kérdés alapjaiban határozza meg az üzleti modellt. A retail láncok (hipermarket, diszkont) nagy volument biztosítanak, ezzel szemben itt alacsony az árrés. Ide belépni drága és lassú folyamat, de ha sikerül, stabil forgalmat ad. Ha az előzetes piacfelmérés a kisboltok, delikát üzletek irányába terelne minket, ott arra kell felkészülni, hogy az eladási mennyiség jóval kisebb, magasabb árrés eszközölhető, személyesebb kapcsolatot biztosít a fogyasztóval. Ideális prémium és kézműves termékek esetében.

A mai fogyasztó rendszeresen vásárol online felületeken

. Ha a termékünk web­shopba, saját online boltba kerül értékesítésre, nagyon sok adathoz jutunk a fogyasztóinkról, jóval közvetlenebb kapcsolat ápolható velük, magasabb a kontroll az eladás minősége felett, de drága logisztikai hátteret és erős digitális marketinget igényel ez az értékesítési mód.

Forrás: Kistermelők Lapja

Szaklap, amelyben a cikk megjelent: