0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. november 17.

Magyar élelmiszerexport a Baltikumban

A Balti országok (Észtország, Lettország, Litvánia) a rendszerváltás után fokozatosan váltak a magyar export célpiacaivá.

Nagyobb cégek bevált gyakorlatai

Számos nagyobb magyar élelmiszeripari vállalat már aktív exportáló a balti régióba, tapasztalataik hasznos útmutatásul szolgálhatnak a kisebbeknek.

Helyi disztribútor: a sikeres nagy cégek (pl. Törley, Hell Energy) mind találtak maguknak erős helyi forgalmazó partnert. A Törley pezsgő esetében például a helyi disztribútor kiterjedt értékesítési hálózattal juttatta el a terméket az összes nagy áruházlánc polcára Észtországban.

Fotó: Georg H. , Pixabay

Alkalmazkodás a helyi igényekhez: a nagy exportőrök felmérik a fogyasztói ízlést és szokásokat, és ehhez igazítják kínálatukat. Például egy magyar szalámigyártó észrevette, hogy Litvániában a füstölt kolbászokat paprikás helyett inkább fokhagymás ízesítéssel kedvelik, így speciálisan arra a piacra fejlesztett receptúrával van jelen.

Erős marketing és márkaépítés: a hazai nagy márkák (pl. Hell) komoly marketinggel léptek be a balti piacra.

Sporteseményeket támogattak, látványos helyi reklámkampányt folytattak, amivel „magyarként” is a fiatalok trendi választásává váltak. Tanulság a kis exportőrnek, hogy bár nincs hatalmas marketingbüdzsé, kreatív, célzott marketinggel építeni kell a termék ismertségét.

Megfelelés és tanúsítványok: a komoly exportőrök mindig ügyelnek a piaci követelmények teljesítésére. A Baltikumban is fontos az uniós élelmiszer-biztonsági előírások betartása, de a nagy láncok gyakran további minőségbiztosítási tanúsítványokat kérnek (IFS, BRC stb.). A nagy magyar cégek ezen tanúsítványok birtokában egyszerűen szállíthatnak a balti üzletláncoknak. Alapvető fontosságú még a termék nevét helyi nyelven feltüntetni a csomagoláson.

Érdemes figyelni a piaci réseket

A balti piacok kis méretük és ár-érzékeny mivoltuk ellenére számos piaci rést kínálnak, ahol a magyar kis- és középvállalatok versenyképesek lehetnek. Néhány területen különösen jó esélyek mutatkoznak. Ilyenek a gourmet és prémium termékek, hiszen az ottani fizetőképes réteg keresi a különleges, jó minőségű élelmiszereket. Ide tartoznak a kézműves vagy bioélelmiszerek, prémium csokoládék, különleges lekvárok, mézek, kézműves sajtok, minőségi húskészítmények.

Fotó: Dmitriy , Pixabay

Észtországban korábban is sikere volt a magyar libamájkonzervnek vagy szarvasgombás termékeknek a fine-dining éttermekben. A másik ilyen terület az egészséges és „free-from” élelmiszerek köre. A Baltikumban – akárcsak Európa-szerte – növekvő trend az egészségtudatosság. A magyar gyártású gluténmentes péksütemények cukormentes édességek, vegán alapanyagok, fehérjedús snackek jó eséllyel találnak piaci rést.

Litvániában nagy népszerűségnek örvend az egészséges életmód, szívesen fogadják az új, jó minőségű reformélelmiszereket. Ha egy magyar cég speciális diétás terméket gyárt (paleo vagy keto termékek), könnyen találhat partnert a balti, egészségre specializálódott boltok, drogérialáncok között. A késztermékeken túl akár az alapanyagok exportjával is lehet próbálkozni.

A magyar gyümölcssűrítmények, fűszerpaprika-őrlemények, ételízesítők jó eséllyel rúghatnak labdába a balti piacon, akár konzervgyárak, húsüzemek beszállítójaként.

Fogékonyak a fogyasztók a nyúlhúsra

Télen se legyen unalmas a balkon és a terasz

Forrás: Magyar Mezőgazdaság

Szaklap, amelyben a cikk megjelent:

Magyar Mezőgazdaság