A legutóbbi ülésen tájékoztatót kaptunk a hazai – és nemzetközi – borfogyasztásról, a telepítési és rekonstrukciós pályázatok állásáról, valamint a 2024-2025-ös borászati év alakulásáról.
Gál Péter, az AM főosztályvezetője Moldáviából online jelentkezett be, ahol az OIV éves közgyűlésén vett részt. Mint elmondta, a borágazat szereplői az utóbbi időben egyre több kihívással szembesülnek: a klímaváltozás és a szélsőséges időjárási jelenségekkel, a Covid járvány utóhatásaival, az orosz-ukrán háború, a gazdasági válsághelyzetek és az infláció következményei mellett a borfogyasztás évek óta tartó csökkenésével.
Ez az adat is az azt megelőző évhez képest másfél literrel, azaz mintegy két palackkal csökkent. Ám, ha megnézzük, ez nem tér el a világ borfogyasztási tendenciájától, ami 247 millió hektoliterrel 2017-ben volt a csúcson. Az OIV legfrissebb adatai alapján1 a világ borfogyasztása 2024-ben 214,2 millió hektoliterre csökkent, ami 3,3 százalékos visszaesést jelent az előző évhez képest, és a legalacsonyabb szintet jelenti 1961 óta. Az 1990-es évek végétől regisztrált keresletnövekedés a 2010-es évekre 240-245 millió hektoliter között stabilizálódott, majd 2018 óta folyamatos csökkenés tapasztalható. A Covidot követően kis emelkedés volt tapasztalható, 220 hektoliterre nőtt, azóta, az elmúlt hat évbe 25 millióval csökkent. Ez pedig nagy érvágást jelent a borásztársadalom számára.
A borfogyasztás nem egyenlő az alkoholfogyasztással
Nem elég, hogy csökkent a háztartások jövedelme, ehhez még számoljuk hozzá azt a borellenes kampányt, amit 15-20 éve folytatnak különböző csoportok, s mostanra erősen érezteti hatását a piacon. Pedig a borfogyasztás nem egyenlő az alkoholfogyasztással – emelte ki a szakember –, hanem az európai kultúra szerves része. Gál Péter hozzátette, nyugaton mintha oszlani látszana a köd, az érdeklődés kismértékű növekedése tapasztalható, de hazánkban ettől még távol vagyunk.
A HNT által a közelmúltban publikált hazai tanulmány alapján a borvidék szintén fontos tényező a fiatalok borválasztásánál, és a fogyasztók egyre tudatosabbak a borok eredetével kapcsolatban, illetve a minőség előtérbe került a mennyiséggel szemben. A mértékletes borfogyasztást az egészségre gyakorolt pozitív hatással és a társasági élménnyel kötik össze, amit egy-egy pohár bor nyújthat.
A tanulmányok rávilágítanak arra, hogy a fiatalabb generációk számára a borfogyasztás egyre inkább értékválasztás kérdése. Fontos számukra a bor természetes összetétele, az adalékanyag-mentesség, a termék mögötti történet, a termelői felelősségvállalás és a bor származási helye. A környezettudatosság is egyre nagyobb szerepet játszik a borválasztásban, ami a bioborok népszerűségének növekedésében is megmutatkozik a nemzetközi tanulmányok alapján, ugyanakkor a magyar fiatal fogyasztók körében jól érzékelhető környezettudatosság ellenére erre nem fektetnek hangsúlyt.