Az indiai TAFE évek óta igyekszik levetkőzni azt a képet, hogy csupán egyszerű, olcsó traktorokat gyárt. A vállalat most új szintre lép: a jövő hajtástechnológiáját is keresi. Ennek egyik legizgalmasabb példája a TAFE EVX-75, egy koncepcionális plug-in hibrid traktor, amely egy teljesen új irányt nyit a márka számára – írja a wrp.pl.
Miért hibrid? Miért most?
A mezőgazdasági gépek alternatív hajtásaival kapcsolatban az elmúlt években rengeteg ötlet született – az elektromos traktortól kezdve a hidrogénhajtáson át a bioüzemanyagokig. A gond csak az, hogy a dízelmotor hatékonysága és megbízhatósága még mindig verhetetlen.

Az EVX-75 alapját a jól ismert TAFE 7515 adja, ám a gyártó ebben az esetben soros hibrid hajtást alkalmaz. Ez azt jelenti, hogy a dízelmotor nem közvetlenül hajtja a kerekeket, hanem kizárólag egy generátor működéséért felel, amely energiát termel az elektromos motorok számára. A rendszerhez egy kisebb akkumulátor és egy automata váltó is társul. A traktor mérete és felépítése a kompakt kategóriához illeszkedik. Körülbelül 2,1 méteres tengelytávval és másfél méteres szélességgel elsősorban ültetvényekben és kisebb gazdaságokban érezheti otthon magát.
A TAFE tesztgépeiben valószínűleg saját motorját használja, de az is elképzelhető, hogy a későbbiekben a Deutz által fejlesztett 2,2 literes TCD erőforrás kerül a rendszerbe, főleg, hogy a TAFE ezt Indiában gyártani is fogja. Ez stratégiai előnyt jelenthetne mindkét vállalat számára. Így a TAFE az elsők között kínálhatna hibrid traktort a piacon, a Deutz pedig valós környezetben tesztelhetné és finomíthatná új hibrid hajtását.
Mire lő a TAFE?
A TAFE célja egyértelmű: megfizethető, megbízható és könnyen használható hibrid traktort helyezni a piacra. Egy gép, amely nem igényli a teljesen elektromos rendszerek bonyolultságát és kompromisszumait, mégis jelentős üzemanyag-megtakarítást és környezetkímélőbb működést ígér. Ha az EVX-75 valóban beváltja a hozzá fűzött reményeket, akkor akár az első széles körben elterjedt hibridtraktor is lehet a világon.
Úgy tűnik, hogy a TAFE komoly esélyt lát ebben az irányban, és a projekt tempójából ítélve rövidebb időn belül szeretné piacra vinni a kész gépet. Ha ez sikerül, az indiai gyártó akár évekkel megelőzheti a nagy európai motorfejlesztőket a kis teljesítményű hibrid traktorkategóriában.
Steyr Cervus CVT 6440: új kategóriát teremt a traktorpiacon 435 lóerővel
Case IH Steiger 785 Quadtrac: a 853 lóerő nem túlzás egy kicsit? – Magyar Mezőgazdaság


