0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. december 10.

A spanyol halászati ipar turbófokozatba kapcsol a karácsonyi szezon előtt

A spanyol halászati ipar karácsony előtt felpörög: a füstölt lazac és a praktikus halféleségek viszik a prímet, miközben az infláció és az ünnepi kereslet újraírja a fogyasztói szokásokat.

A spanyol halászati és halfeldolgozó iparágak számára a december az év legintenzívebb periódusa – és nem véletlenül. A konzerv-, sózott- és füstöltáru-gyártók ilyenkor érik el éves forgalmuk akár 30%-át, így a karácsonyt megelőző hetekben a termelés érezhetően felpörög.

Az iparági szereplők stabil szezonra számítanak, noha az infláció és a fogyasztók óvatosabb költési szokásai beárnyékolják az ünnepi kilátásokat. A vállalatok egybehangzóan azt jelzik: az idei kampány kiegyensúlyozott lehet, de egyre nagyobb jelentősége van annak, milyen formátumban, milyen könnyen elkészíthető módon kerülnek az asztalra a haltermékek.

halkonzervek
Fotó/Designed by: Freepik

Roberto Alonso, az Anfaco-Cytma (a Nemzeti konzerv-, feldolgozott hal- és tengeri termékek gyártóinak országos szövetsége) főtitkára szerint a fogyasztás összességében mérséklődött az előző évekhez képest, ám az ünnepekhez kötődő halfajok – így a rombuszhal, az ördöghal, a garnélarák – továbbra is stabil szereplők maradnak az év végi bevásárlásokban. Eközben a füstölt lazac, valamint a tartósított és félkonzerv termékek – például a fehér tonhal és a kagylók – különösen a díszdobozok és ajándékkosarak révén tartják meg népszerűségüket.

Közeleg az ünnepi roham: a kényelem lett az új karácsonyi kulcsszó

A fogyasztók egyre inkább a praktikumot keresik. Bár Spanyolországban karácsonykor hagyományosan fontos szerepet játszik a házi főzés, a könnyen elkészíthető megoldások iránti igény mégis tovább nő. A gyártók szerint sok család most már az ünnepek alatt is szívesebben ünnepel éttermekben vagy más külső helyszíneken, ami új helyzet elé állítja a feldolgozó üzemeket: egyszerre kell kiszolgálni a hagyományos otthoni menüt és az újfajta, gyors és kényelmes formátumokat kedvelő közönséget.

Az akvakultúra-szektor is bizakodó. Javier Ojeda, az Apromar vezetője szerint idén stabilabb a helyzet, mint a covid-járvánnyal vagy az inflációs hullámokkal sújtott években. Ugyanakkor aggodalomra ad okot az EU-n kívülről érkező haltermékek egyre erősebb jelenléte, amely a vállalatok szerint sokszor nem egyenlő versenyfeltételeket teremt.

A cél mégis világos: a kényelmi formátumok fejlesztése úgy, hogy közben ne csússzanak át az ultrafeldolgozott kategóriába.

A füstölt lazac diadalmenete: a spanyol karácsony sztárja

Fotó: P. Hoksbergen , Pixabay

A karácsonyi időszak különösen erős a füstölt- és sózottáru-gyártóknál: a teljes éves bevétel mintegy 30%-a köthető ehhez az időszakhoz, és a spanyol háztartások több mint 80%-a vásárol ezekből a termékekből az ünnepek előtt. A lazac – különösen a füstölt változat – idén is kiemelkedik a kínálatból: a spanyol fogyasztók ebbe fektetik a legtöbb pénzt a halak közül.

Tore Holvik, az NSC (Norwegian Seafood Council) spanyolországi igazgatója szerint a lazac folyamatosan erősödik a helyi piacon, nem kis részben azért, mert remekül illeszkedik a „kevesebb főzés, több praktikum” spanyol trendjéhez.

Spanyolország ma már a világ ötödik legnagyobb piaca a norvég lazac számára, és az európai országok közül itt nőtt leginkább a füstölt lazac népszerűsége: 2025-ben szinte minden hónapban két számjegyű bővülést mértek. Holvik szerint a december végi adatok valószínűleg új csúcsokat hoznak majd.

Termálvíz kétszeres kiaknázása: paprikától a harcsáig

Nincsen gin boróka nélkül

Forrás: efeagro.com

Magazin ajánló: