Back to top

A szalámihéj titkait is kutatja a SZTE és a Pick

Uniós támogatással közös kutatás-fejlesztési projektet indított a Pick és a Szegedi Tudományegyetem (SZTE), a 2021-ig tartó program célja, hogy innovatív megoldásokat találjanak a hagyományos húsipari termékek versenyképességének javítására – jelentette ki a Bonafarm csoporthoz tartozó cég vezérigazgatója csütörtökön Szegeden.

Nagy Endre a 2,573 milliárd forint összköltségű projektet bemutató sajtótájékoztatón elmondta, a Pick téliszalámi csaknem százötven éves múltra visszatekintő termék, elsőként vált hungarikummá, sok külföldinek Magyarország kapcsán ez jut eszébe.

A szakember kifejtette, 1869-től az ipari fejlődés végigkíséri a gyártástechnológia korszerűsítését. Az első hetven évben a terméket csak télen állították elő, az 1939-re befejeződött fejlesztések tették lehetővé a füstölőegységek hűtését – a Tisza vizének felhasználásával –, ezzel a gyár kapacitását megduplázták.

Nagy Endre hangsúlyozta, a célok ma is hasonlóak: alkalmazkodni a folyamatosan átalakuló fogyasztói és kereskedelmi igényekhez, úgy, hogy a termék egyedi ízvilága, aromája ne változzék, az elmúlt másfél évszázadban képviselt hagyományt továbbvigyék. Kevesen tudják, hogy a 40-es évek végéig lóbélbe töltötték a szalámit, ezen is sikeresen tudtak változtatni, ahogy megoldották azt is, hogy felfutottak a szeletelt termékek. Elmondta, jó lenne a füstölési időt rövidíteni, és cél, hogy az adalékanyagokat növényi eredetűekkel sikerüljön kiváltani.

Kálmán Tamás, a projekt vezetője közölte, a fejlesztési program az ellátási lánc teljes folyamatát felöleli. A kutatásokban a húsipari cég szakembereivel együttműködve részt vesznek az SZTE Mérnöki, Gyógyszerésztudományi, valamint Természettudomány és Informatikai karának munkatársai. Közösen dolgoznak a hús alapanyag víztartalmának csökkentésén, a füstölési eljárás fejlesztésén, a természetes penészkultúra standardizálásán, a klímatechnológia optimalizálásán, az automatizáláson, valamint a csomagolás- és a termékfejlesztés érdekében.

Szabó Gábor akadémikus, az SZTE rektora hangsúlyozta, a projekt jó példa az ipar és az akadémiai szféra együttműködésre, amikor a piaci partnerek által megfogalmazott problémák megoldásába kapcsolódnak be az egyetemi kutatók.

A professzor rámutatott, az egyetemen folyó kutatások színvonala gyakran olyan, hogy az intézmény nem talál a közvetlen környezetében együttműködő partnert. A Pickkel indult projekt azért is kiemelten fontos az egyetem számára, mert a szegedi cég világpiaci szereplő.

A delmagyar.hu értesülései szerint a közös kutatás automatizálási alprojektje a csomagolásról és a hámozásról szól. - Megnézzük, mit tudunk a szalámihéjjal kezdeni – mondta a rektor, a Picknek ugyanis nem mindegy, hogyan válik le a nemes penészes héj a szalámiról a szeletelt termék gyártása előtt. Ne vigye magával a húst és ne hulljon mindenfelé a penészdarabka, mert a szeletek között a csomagba esetleg újra aktivizálódhat.

Az SZTE 26 hasonló, uniós támogatással indult kutatás-fejlesztési projektben vesz részt. Ezektől a felsőoktatási intézmény azt várja, hogy a létrejövő együttműködések akkor is folytatódnak majd, amikor az uniós kutatás-fejlesztési támogatások volumene lecsökken – mondta a rektor.

A Pick Szeged Zrt. Magyarország legismertebb hústermék márkája, a hungarikumnak számító Pick Téliszalámi, illetve sok más hústermék gyártója csaknem 150 éves. A 2200 alkalmazottat foglalkoztató vállalat a Pick márkán kívül a Herz, a Família, a Délhús és a Ringa termékek gyártója. A Pick Szeged Zrt. 2006 óta a Bonafarm csoport tagja, 2016-ban 78 429 tonna terméket értékesített, árbevétele mintegy 70 milliárd forint volt, melyből 20 milliárd forintot tett ki az export.

Forrás: 
MTI-Eco/delmagyar.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Közös érdek az élelmiszerkönyv aktualizálása

Egyeztetés zajlott a Szent István Egyetem és a Magyar Húsiparosok Szövetsége között az élelmiszerkönyv lehetséges módosításáról.

Mezőhegyesen válhatnak szakemberré az egyetemisták

Hat felsőoktatási intézmény rektoraival írt alá együttműködési szándéknyilatkozatot a Nemzeti Ménesbirtok és Tangazdaság Zrt. Így a jövőben a ménesbirtokon szerezhetnek gyakorlati tapasztalatokat a debreceni, a kaposvári, a szegedi, a gödöllői agráregyetemisták mellett a Testnevelési, és az Állatorvostudományi Egyetem hallgatói is.

Visszakerül a Kométához a részvényeik nagyrésze

Kivásárolja a Kométa 99' Zrt. a cég önkormányzati részvényeinek nagy részét, ennek ütemezéséről csütörtökön döntött Kaposvár közgyűlése.

Tovább drágulnak a húskészítmények

Lassan és fokozatosan drágulhatnak a sertéshúskészítmények, mert az elmúlt hónapokban jelentősen nőtt a feldolgozók költsége – mondta az Inforádiónak Éder Tamás, a Magyar Hússzövetség elnöke.

Jól fizet a halal élelmiszer

A modern élelmiszerfeldolgozás viszonyaira is alkalmazhatók a muszlim vallásos előírások, a halal szabályainak betartása pedig új, fizetőképes piacokat nyithat meg a gyártók előtt – hangzott el a NAK húsiparról szóló rendezvényén kedden.

Profitot termel a vágóhídi melléktermékből is a Kométa

A Kométa 99' Zrt. új termékek előállításába kezd a vágóhídján keletkező melléktermékek feldolgozásával 2018 végétől, egy több mint 1,3 milliárd forintos beruházás eredményeként - közölte a húsipari cég. A társaság az új termékek értékesítéséből 350-400 millió forint árbevételt, a hulladékmegsemmisítés elmaradásából mintegy 50 millió forint megtakarítást remél évente.

Bővült a Szingapúrba szállítható magyar termékek köre

2017 júliusában a szingapúri Agrár-Élelmiszer és Állategészségügyi Hatóság (AVA) három szakembere tartott egyhetes ellenőrzést hazánkban. A sikeres auditot követően immár nyúlhús, szarvasmarha és bivalyhús, illetve ezekből származó készítmények termékcsoportjaiban is lehetősége nyílik a magyar vállalkozásoknak a kiszállításra.

Több baromfihúst importálunk

Az Agrárgazdasági Kutató Intézet szokásos havi elemzése szerint kevesebb csirkét vágtak le belföldön, mint tavaly, és emelkedett a baromfihús-behozatal is. Az élősertés exportja pedig csökkent.

Negyedszázada folyamatos fejlődés a Nagykun-Hús Kft.-nél

Negyedszázada folyamatosan fejlődik évről évre a kunhegyesi Nagykun-Hús Kft., mivel a 25 évvel ezelőtti mintegy 100 millió forintos árbevételét mostanra mintegy 9 milliárd forintra növelte - mondta Szegedi Sándor, a cég ügyvezető igazgatója csütörtökön, Kunhegyesen a XII. Coop Rally negyedik állomásán.

Ismerje meg a különböző nemzetek sonkáit a kamarával!

A különböző nemzetek pácolt sonka gyártási technológiáinak elsajátítása céljából a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) idén ősszel újabb képzést szervez a katalán IRTA agrár-élelmiszer kutatóintézettel közösen. Az angol nyelvű program főként a termékpaletta bővítését fontolgató kamarai tagok számára ajánlott.