A Nielsen fölmérése szerint az alapvető élelmiszerek forgalmának bővülését meghaladta a élvezeti, kényelmi és egészséges termékeké, mondta a Zsendülés konferencián Szegeden Kocsis Eszter. A fagyasztott ételek forgalma például 12 százalékkal nőtt egy év alatt. A növekedés nyertesei a diszkontok voltak, csomagolt élelmiszerekből több mint 17, vegyi árukból 19 százalékkal nőtt a forgalmuk, míg a hipermarketek és más üzletláncok 3 százalék körüli élelmiszerforgalom-bővülést könyvelhettek el.
A zöldség-gyümölcs terén azonban a növekedés csak értékben jelentős, a hiper- és szupermarketekben 11 százalék, az eladott mennyiség alig változott. Leginkább a hagyma drágult, ugyanis a 31 százalékos forgalombővülés mellett mindössze 3 százalékkal adtak el többet belőle.
A paprika 6 százalékos értékbeli növekedéséhez pedig 11 százalékkal kevesebb eladás társult. Ugyancsak kevesebb alma kelt el tavaly, a mennyiség 7 százalékkal esett vissza, míg értékben 2 százalék a növekedés.
A paradicsom forgalma értékben 8, mennyiségben 6 százalékkal emelkedett. Hasonló pályát futott be a burgonya, a vegyes zöldség és az uborka: 16-15 százalékos növekedést produkáltak, míg az eladott mennyiségük egyaránt 3 százalékkal nőtt.
A vásárlók tudatosak, tavaly többet költöttek, mint egy évvel azelőtt, de még mindig promócióérzékenyek, ugyanakkor nőtt az úgynevezett impulzusvásárlás aránya. A kereskedelemnek arra kell készülnie, hogy minél élménytelibb legyen a vásárlás, mindig legyen raktáron minden termék, és a legtöbbet alacsony áron kínálják. A legtöbben átlagosan három üzletláncba járnak rendszeresen, és ragaszkodik az ismert márkákhoz, termékekhez. Vásárlói nyitottság terén jócskán elmaradtunk az uniós átlagtól, nálunk a vevők 18 százaléka keresi az újdonságokat. A legnyitottabbak a magasan képzett, városban lakó fiatal nők.
ez a Nielsen szerint kimondottan magas arány, csak a háztartási papíráruk esetében keresik többen a promóciót.