0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 29.

Országos tanévnyitó – a KÁN „égisze” alatt

Nem kell félteni az ágazat jövőjét, amíg ilyen iskolái, elkötelezett tanárai és tenni akaró diákjai vannak – hangoztatta Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter az Agrárszakképző Iskolák Országos Tanévnyitó ünnepségén, melynek a kaposvári Móricz Zsigmond Mezőgazdasági Szakgimnázium, Szakközépiskola adott otthont.

Az Agrárszakképző Iskolák Országos Tanévnyitó ünnepségét idén Kaposváron, az FM DASZK Móricz Zsigmond Mezőgazdasági Szakgimnázium, Szakközépiskola és Kollégiuma adott otthont, de a Kaposvári Egyetem (KE) Auditóriumában került sor szeptember 1-én. Ez is jelzi, hogy a szakiskola valóban „szimbiózisban” él az egyetemmel, minden téren számíthat a két agrár-oktatási intézmény egymásra.

Az idei tanévnyitó nem véletlenül került Kaposvárra, hiszen egyrészt tavaly adták át az intézmény gyönyörűen felújított, minden igényt kielégítő épületét a fenntartó Földművelésügyi Minisztérium (FM) komoly anyagi támogatásával. Másrészt az OMÉK miatt korábban megrendezett KÁN megnyitója így épp egybeesett a szakiskolai évnyitóval is. Így fordulhatott elő, hogy Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter mindkét esemény megnyitóján jelen lehetett, és köszönthette, megnyithatta a rendezvényeket.

(Természetesen az iskola is „jelen volt” a KÁN-on, az évek óta népszerű Gazdaudvar szervezésében, felépítésében, kiállításainak előkészítésében is aktív szerepet vállalt és önálló standdal, sátorral, bemutatókkal várta az érdeklődőket.)

Az agrárszakképző iskolák megjelent vezetőit, oktatóit és a diákokat elsőként Simonné Szerdai Zsuzsanna, a DASZK főigazgatója köszöntötte. Külön üdvözölte Fazekas Sándor földművelésügyi minisztert, Gulyás Andrea FM közigazgatási államtitkárt, Botka-Kovács Juditot, az Agrárszakképzési Főosztály vezetőjét, valamint a megjelent megyei, városi vezetőket.

Az elmúlt években, 2010-től komoly fejlesztések, beruházások történtek az ASzIH intézményeiben, így a kaposvári iskolánál is, ahol csak a 2016-ban elkészült és átadott tanügyi épület 350 millió forintból újult meg, de idén várható még a kollégiumi épület korszerűsítése és átadása is. A kollégium azonban csak akkor nyilvánítható késznek, amikor a tanulók átveszik, beköltöznek és életet visznek bele, otthonná varázsolják az épületet – tette hozzá.

Fontos, hogy az iskolák is felismerték, hogy olyan tudással kell felvértezni a tanulókat, amire a gazdaság, a piac keresletet támaszt – hangsúlyozta a főigazgató. Csak így érhető el, hogy a végzettek könnyen el tudjanak helyezkedni a munkaerőpiacon, és ez vonzza majd az agrár-iskolákba a diákokat is. Szent-Györgyi Albert szavait idézve:

az iskola dolga megtanítani arra, hogyan kell tanulni, illetve megtanítani szeretni azt, amit csinálunk.

Ennek próbál eleget tenni a kaposvári iskola, ennek is köszönhető népszerűsége, ezzel párhuzamosan pedig tanulói létszámának folyamatos növekedése.

A múlt évben fennállásának 130. évfordulóját ünneplő intézmény tanulólétszáma 2010-től átlagosan évente 30 fővel növekedett, így ma több, mit 400 diákja van.

A szakgimnáziumi képzés (volt szakközépiskolai) a 9-12. évfolyamon, a szakközépiskolai (volt szakiskolai) a 9-11. évfolyamon, az érettségire épülő technikus képzés a 13. évfolyamon működik.

Az új, 2017/2018. tanévben két szakgimnáziumi osztályt 25-25 fővel, két lovas osztályt 18-18 fővel, egy gazda osztályt 34 fővel, egy, már szakmát szerzettek számára kétéves, érettségire felkészítő osztályt 18 fővel és egy mezőgazdasági technikus osztályt 28 fővel indítanak.

A 2000-es évek óta a duális képzés résztvevői, megelőzve ezzel a többi hasonló képző intézményt. Terveik között szerepel a bemutató gazdaság fejlesztése, szeretnék a tanüzemüket egy precíziós gazdálkodást bemutató mintaüzemmé fejleszteni.

Köszöntőjét „az egyszeri kertész” történetével zárta, aki arra a kérdésére, hogy – minden erőfeszítése, sikertelensége után – hogyan lehet megszabadulni a kertjében nemkívánatos pitypangoktól, azt a választ kapta, hogy ha már mindent megpróbált, nincs mit tenni, a megoldás az, hogy tanulja meg szeretni a pitypangokat. Vagyis a diákoknak a tanulást nem lehet „megspórolni”, a cél elérése érdekében meg kell szeretni – tanulni – hangsúlyozta a főigazgató. 

Bíró Norbert, a Somogy Megyei Közgyűlés elnöke köszöntőjében kiemelte, hogy Somogy agrár-megye, ezért különösen fontos az itteniek számára a vidék, a mezőgazdaság és az itt tanuló diákok. El kell érni, hogy a mezőgazdaság mind több ember szemében ne csak a múltat, hanem a jövőt is jelentse, és ennek letéteményesei a megye kiváló mezőgazdasági iskolái, elsők között a kaposvári „Móricz”, az egyetemen pedig a legmagasabb szinten folyik a szakemberképzés.

Ma egyre inkább hiány mutatkozik jól, korszerűen képzett mezőgazdasági szakemberekből, úgyhogy az itt végzett, ambiciózus, dolgozni kívánó és szerető tanulóknak biztos munkahelyük, elhelyezkedési lehetőségük van a szakterületen – tette hozzá.

Fazekas Sándor az egyik legfiatalabb, „legfrissebb” pakisztáni Nobel-díjas gondolatát, mondását idézte: egy gyerek (tanuló) – tanár – könyv – toll megváltoztathatja a világot.

Valóban, a tanulás, a művelődés, ismeretszerzés bárki számára elérhetővé tétele valóban korszakos változást, a világ „jobbá tételét” eredményezheti. Ez a lehetőség nem mindenütt adott, vagy természetes ma sem a világban; nálunk, Magyarországon az Alaptörvény biztosítja a tanuláshoz való jogot – szerencsésnek mondhatjuk magunkat – tette hozzá a miniszter.

A kaposvári iskola az egységes FM iskolahálózat tagja, magas színvonalú képzése hozzájárul a mezőgazdasági szakember-utánpótlás biztosításához. A mezőgazdaság, az agrár-termelés – megtépázott – presztizsének visszaállításában a képzésnek, az agrár-szakoktatásnak és intézményeinek fontos szerepük van.

Nem kell félteni az ágazat jövőjét, amíg ilyen iskolái, elkötelezett tanárai és tenni akaró diákjai vannak – hangoztatta a tárcavezető.

A kaposvári iskola tanulói kiválóan szerepelnek a szakmai tanulmányi versenyeken, az intézmény pedig kiváló, kölcsönös előnyökön alapuló kapcsolatokat épít, épített ki az agrár ágazat vállalataival, gazdaságaival, a szakmai és társadalmi szervezetekkel, a külföldi és hazai társintézményekkel, és természetesen a Kaposvári Egyetemmel. 

Az iskola sok szempontból a híd szerepét tölti be a múlt és a jövő között, a jelent képviselve – hangoztatta Fazekas Sándor. 

Ma már elmondható, hogy sok családi gazdálkodó magángazda adja ide a gyerekét, aki majd új, korszerű ismeretek birtokában átveszi, és a kor követelményeinek megfelelően üzemeltetheti a gazdaságot. A tapasztalatok szerint e tanulók tudásvágya kiemelkedő a társaikhoz képest.

Elmondható, hogy az FM a második legnagyobb iskolafenntartóként működteti iskolahálózatát, amely 47 intézménnyel, 62 feladat-ellátási helyen, több mit 21000 tanulóval látja el feladatát, igyekszik eleget tenni az ágazat – várhatóan egyre növekvő – szakemberigényének. A korszerű tudással, szakmai ismeretekkel felvértezett, útjukra bocsátott tanulókra, munkájukra lehet és kell alapozni a jövőt. Megnyitója végén miniszter úr az emlékezés szalagját felkötötte az iskola zászlajára.

A Kaposvári Egyetem vezetése nevében végezetül Végvári György megbízott stratégiai és oktatásfejlesztési rektor-helyettes köszöntötte az ünnepség résztvevőit, elsősorban a tanulmányaikat idén kezdőket.

Megnyugtatta őket, hogy a világ legjobb szakmáját, „az élet szakmáját” választották, hiszen a 21. század egyik legnagyobb kihívása az egészséges élelmiszer termelése és a mezőgazdaság termékeinek megfelelő mennyiségben és minőségben az egyre gyarapodó emberiség, az emberek asztalára tétele. Ezt a feladatot pedig egyre csökkenő termőterületen, egyre kevesebb emberrel, az agrárolló nyílása közepette, és a külföldi konkurenciával versenyezve kell teljesíteni.

Az itt tanulóknak mindent tudniuk kell, a mezőgazdasági ismereteket készség-szinten kell elsajátítaniuk ahhoz, hogy a jövő elvárásainak, kihívásainak meg tudjanak felelni – közölte. 

 A kreativitás, a vállalkozói gondolkodás és a pénzügyi intelligencia fejlesztése komoly helyet kell, hogy elfoglaljon a képzésben. A továbbtanulás, további, magasabb szintű ismeretek megszerzésének lehetősége itt mindenki számára adott, az iskola legjobb, legambiciózusabb tanulóit tárt kapukkal várja a „szomszédos” Kaposvári Egyetem, amely az ország egyik legjobban felszerelt, nemzetközileg is elismert agrár-felsőoktatási intézménye.

Az ünnepélyes tanévnyitó után az iskola tanulói és diákjai felavatták és megkoszorúzták az iskola elhunyt tanárainak kopjafáját, megemlékezve azokról a kiváló tanáregyéniségekről, akik az iskola elismertségét, jó hírét megalapozták, illetve tovább vitték és gyarapították.

Balog Zoltán miniszter szavait idézve ezzel Kaposváron is megkezdődött, elindult „a lehetőségek és esélyek tanéve”.

 

Névváltozások: 

Az FM ASzIH (Agrár Szakképző Iskolák Hálózata) iskoláinak neve – így a „móriczé” is – szeptember elsejével változott meg, követve a középfokú képzésben, szakképzésben nemrégiben bevezetett módosításokat. Így lettek a szakközépiskolákból például szakgimnáziumok, a szakiskolákból (még korábban szakmunkásképző) szakközépiskolák.

Forrás: Dr. Szekeres Béla