Bizonyos gépek megkerülhetetlenek a mezőgazdaságban. Tudjuk, traktor, eke, vetőgép, kombájn nélkül lehetetlen termelni, ám ott vannak az agrárium szürke eminenciásai is, amik csak akkor tűnnek fel, amikor nem teljesítik az elvárt feladatot. Így van ez a pótkocsikkal, a szállítás eszközeivel, melyekről Ackermann Tamással, a Fliegl Abda Gépgyártó Kft. cégvezetőjével beszélgettünk.
Jó üzleti évről számolt be 2017 kapcsán a szakember, bár éppen egy évvel ezelőtt még nem lehetett érezni, milyen lesz az érdeklődés. Azután márciustól beindult az üzlet. A magyarországi terményszállítási gépüzletág 34 százalékos növekedéséről számolnak be a statisztikák, ez a Fliegl-nél – az export miatt – még magasabb arányú.
Bár még csak találgatják, minek is volt köszönhető ez a piaci növekedés, de élvezik az eredményeit. „Hátrányai is vannak, ami a feszített termelési kapacitásban jelentkezik”- utalt arra, hogy végesek az erőforrásaik, a munkaerő hiány a gépgyártásban is érezteti hatását. Győr és a nyugati határszél közelsége jelentős mértékben elcsábítja a szakembereket.
Korábban a nagy géptámogatásoknak köszönhetően „cunami-szűren” jöttek a megrendelések, mára sokkal kiszámíthatóbbá vált a piac. A gazdák a beruházásokból származó munkaeszközeiket hozzáigazítják az erőgépekhez. A szállítástechnika az elmúlt két évtizedben háttérbe szorult.
„A szállítástechnika területén ugyan sok a szereplő, de soha nem ódzkodtam az egészséges versenytől”- jelezte Ackermann Tamás, az viszont már nem tartja korrektnek, ha olyan országokból érkeznek a termékek, ahol államilag támogatják az exportot, s az ottani gyártók ebből tesznek szert előnyre. Mintegy huszonöt éve dolgoznak a magyar piacon, s továbbra is szándékoznak maradni, amit az abdai gyárban folyó beruházások is alátámasztanak. Előnyüknek tartják, hogy hazai munkaerő, magyar fejlesztő mérnökök állnak a termékeik mögött. Meghallgatják a gazdákat, s véleményüket figyelembe véve fejlesztik az eszközeiket.
A nagyon sokrétű felhasználói igények kielégítésre széles termékpalettával válaszolnak. Legyen szőlész vagy szántóföldi termelő, a 2-3 tonnás, egytengelyes vontatmányoktól – hogy a szőlősorok közé beférjen – a 40-50 köbméteres pót-, vagy a 2-30 köbméteres tartálykocsikig színes a kínálatuk. „Ez a cégalapító német család gyökereiből is fakad”- mutatott rá a szakember, hogy Bajorországban a kisebb gazdaságok jellemzőek, miközben az elmúlt évtizedekben megtanulták, milyen igénnyel jelentkeznek a nagy felhasználók.
A betakarító géptől a végső felhasználási állomásig megfigyelhetővé válik a termény útja, nyomon követhető a szállítási folyamat. Az AgromashExpón az ezt segítő Fliegl Tracker névre keresztelt járműfelismerő rendszerüket értékelték Nemzetközi termékfejlesztési díjjal logisztikai kategóriában. „A 4.0-ás rendszer okosítása egy már működő szisztémának”- hangsúlyozta a szakember, hogy a jövő ebbe az irányba halad.
Fontos újításuk a hazai fejlesztés esetében a rakományrögzítős bálaszállítójukat érinti. Innovációjuk gyorsabbá teszi a megrakott jármű rögzítését, hidraulikus rakományrögzítő kerettel látták el az eszközt, amely a pakolást követően pillanatokon belül útra kész. Ez a fejlesztésük Hazai termékfejlesztési díjat kapott.