Az élelmiszerláncok az online értékesítés átlagos forgalmát figyelembe véve alakították ki szállítóflottájukat, amit nem lehet egyik napról a másikra bővíteni. Az áruszállításhoz speciális járművek szükségesek, munkaerőt pedig nehéz találni a logisztikai területen – mondta Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára az MTI megkeresésére kedden.
Az OKSZ főtitkára kiemelte: a kiszállítási idők hosszabbak, de ennek nem az áruhiány az oka, hanem a szállítókapacitás mérete.
Vámos György hangsúlyozta, hogy áruházanként és területenként lehetnek eltérések, de van elegendő áru, az élelmiszeripar és a kereskedelem biztosítani tudja a folyamatos ellátást.
Az MTI-hez kedden eljuttatott tájékoztatás szerint elsősorban a nők, illetve a 30-39 éves korosztály érzi úgy, hogy a vírus a korábbi elképzeléseiknél is jobban fogja befolyásolni vásárlási szokásaikat.
Az online élelmiszervásárlást korábban a 30-39 éves korosztály háromnegyede nem vette számításba, míg a hétvégére közel felük már lehetségesnek tartotta, hogy ezt a megoldást válassza. A válaszokból az is kiderült, hogy az 50 év felettiek is egyre nyitottabbak erre a lehetőségre.
Maradandó változást hoznak a kiskereskedelemben a járványügyi korlátozások
Amint azt Hudetz, a kölni IFH (Institut für Handelsforschung) gazdaságkutató intézet igazgatója és Gerrit Heinemann, a Niederrhein főiskola internetes kereskedelmi szakértője a dpa hírügynökségnek elmondta: a járvány erőteljes hátszelet adott ugyan az online kereskedelemnek, a vásárlók általános elbizonytalanodása azonban az internetes kereskedelemben is tetten érhető. Mindazonáltal ha valamit manapság be kell szerezni, akkor a többség első gondolata már az internet.
A fordulat vesztesei szerinte elsősorban az internetes értékesítési portállal nem rendelkező belvárosi kis üzletek lesznek. „Akinek a kínálata mostanra még nem érhető el az interneten, az egy működőképes értékesítési csatornától fosztotta meg magát és ezt a lemaradást már aligha fogja tudni behozni” – fogalmazott.
Mindazonáltal a koronavírus-járvány egyáltalán nem jelenti a kisboltok végét, mindössze egyfajta katalizátorként felgyorsítja azoknak az felszámolódását, amelyek még nem használják az internetes értékesítést forgalmuk egyik támaszaként – tette hozzá Gerrit Heinemann.