Back to top

Márka üdítőital: a magyar szabadalom

Jövőre lesz 50 éve, hogy Budafokon elkészült az első MÁRKA szőlő ízű szénsavas üdítőital-minta a pincegazdaságok kutató laboratóriumában (BKKL).

Az egyedi újdonságának és technológiájának köszönhetően 1974-ben az Országos Találmányi Hivatalban „Eljárás szőlőlé-koncentrátum és szőlőlé alapú üdítő ital előállítására” címmel szabadalomként jelentette be a Borgazdasági Vállalatok Trösztje, melynek feltaláló kutatói - Sárkány Péter és dr. Kállay Miklós - 4 évi pereskedés után kaptak elismerést, majd lettek „Kiváló Aranyérmes Feltaláló”-k.

Az 1960-as évek végén, az új gazdasági mechanizmus meghirdetése (1968) után, már a szeszipar érdeklődése is feltámadt az üdítőital gyártás iránt.

A gazdasági nyitással szélesebb lehetőség kínálkozott a nyugattal való együttműködésre is.

A feltalálók receptúrája alapján az első szőlő ízű szomjoltót 1973-ban a Délalföldi Pincegazdaságban palackozták. Majd sikerén felbuzdulva a következő években az ország több pincegazdaságában is megkezdődött a különféle ízű Márka üdítők gyártása.

Azonban az 1980-as évek közepére a kereslet visszaesett, a gyártását több üzemben is leállították, majd egyedül a Pest-megyei Pincegazdaság szentendrei egysége gyártotta az üdítőt.

Így született meg a málnás, az almás, majd a legendás meggyes Márka. Új, egzotikus ízekkel (kiwi, ananász, maracuja) is próbálkoztak, azonban a 1990-es évek végére már csak a klasszikus szőlő, meggy, málna és narancs maradt piacon.

A Márka hazai gyümölcsalapanyagból készült üdítőcsalád reinkarnációját, reneszánszát éli. Hazai tovább fejlesztője Pécskövi Tibor, aki a 2017-ben zöldmezős beruházásként Felsőlajoson létesített új üdítőitalgyárat. Fejlesztések az ezredfordulót követően kezdődtek, bővültek a választékok és a kiszerelések, ezzel a termékek ismét vezető szénsavas magyar üdítővé emelték a Márkát.

Jelenleg folyik a szortiment bővítése, ebbe a vonalba illeszkedik a jeges teák és a prémium kategóriás termékek piaci bevezetése. A ma is kapható Márka üdítőket a Márka Üdítőital Kft. gyártja, bodza és kóla ízben is.
A Márka azon kevés termékek egyike volt, amely meghódította a szocialista piacot, s ma újra reneszánszát éli. Sikerét jelzi, míg másfél évtizede alig 6 millió palack fogyott belőle, tavaly már 55 millió palackkal értékesítettek a hazai boltok.
Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Sváb gasztronómia a Vértesben

Kis síkság, sok hegy, természeti és épített emlékek, kulturális és gasztrokulturális élmények. Cseresek, szurdokerdők, karsztok váltják egymást. Röviden így jellemezhetnénk a Vértest. Mindennek tetejébe Kőhányáspusztán ékszerdobozként várja a vendégeket a Vérteserdő Zrt. Gróf Esterházy Móric Ökoturisztikai Központ és Turistaháza.

A mikroalgák bőséges, egészséges táplálékot és takarmányt ígérnek bármilyen környezetben

A globális élelmiszer-ellátás számos fenyegetéssel néz szembe, beleértve az éghajlatváltozást, a háborúkat, a kártevőket és a betegségeket. Az emberi szem számára parányi organizmus – a mikroalgák – megoldást jelenthetnek.

A Magyarországon kiállított számlák 4 százalékát nem fizetik ki - de lesz még rosszabb az arány

Magyarországon a 2015-ös szintre esett vissza a fizetési fegyelem - közölte az EOS kintlévőség-kezelő és pénzügyi szolgáltató vállalat saját kutatása alapján szerdán az MTI-vel.

30 finom, alacsony szénhidráttartalmú étel, amit a dietetikusok ajánlanak

Manapság az alacsony szénhidráttartalmú diéták népszerűbbek, mint valaha. Jaclyn London, dietetikus szerint fontos megjegyezni, hogy csak azért, mert egy étel szénhidrátot tartalmaz, még nem jelenti azt, hogy egészségtelen. Sőt, a szervezetünknek szüksége van a szénhidrátokra a túléléshez.

Még inkább számít az ár

Az agrárágazatot, az ipart és a szolgáltató szektort egyaránt különösen érzékenyen érinti a nagy költségnövekedés. A folyamatosan emelkedő kiadások csak részben építhetők be a fogyasztói árakba, sok termék és szolgáltatás iránt pedig bizonyos fogyasztói árszint fölött lezuhan vagy megszűnik a kereslet. A termelők és kereskedők is érzik a változást.

Mi is pontosan a „longevity diéta”, és tényleg tovább fogunk élni tőle?

Talán hallottunk már a longevity, vagy "hosszú élet" diétáról, melynek szabályos követése hosszabb élettartamot ígér, de mi is ez pontosan, és különbözik-e egyáltalán más egészséges étrendektől?

Szorosabbra fűzik a magyar-üzbég agrárkapcsolatokat

A kertészetek és üvegházak fejlesztéséről, a szőlészet és borászat vonatkozásában, valamint a 2023-2024-es időszakra vonatkozó munkatervről írt alá három megállapodást Nagy István agrárminiszter Aziz Voitov üzbég mezőgazdasági tárcavezetővel kedden, Budapesten.

Költségoptimalizálás a Fruit Logistica jelszava

2023. február 8–10. között rendezik a világ legnagyobb zöldség-gyümölcs frissáru-kereskedelem tematikájú üzleti találkozóját Berlinben. A kiállítók hivatalos jelentkezési határideje már lejárt, de a szervezők közleménye szerint várólistára még fel lehet iratkozni.

Hogyan válhatna húzóágazattá az élelmiszertermelés?

Át kell gondolni az életképtelen, nemzetközileg versenyképtelen kisgazdaságok támogatását, mivel veszteség az ágazat számára. Ugyanakkor ösztönözni szükséges a termékpályák menti szerveződéseket.

A kenyér útját járják végig a gyerekek a BASF oktatási segédleteivel

Szerintünk a mezőgazdaság a legfontosabb hivatás a világon – hirdeti évek óta a BASF. Az idén új kampányt indítottak, amivel a legfogékonyabb korosztály, a kisiskolások ismereteit szeretnék bővíteni a mezőgazdaságról. Első eredményeikről az Európában egyedülállóan korszerű Pano Pékségben tartott sajtótájékoztatón számoltak be.