Back to top

Olívaolajjal az egészségért

Az olívaolaj jótékony hatásait már régóta hirdetik. Ennek azaz oka, hogy nagy mennyiségben tartalmaz egészséges zsírokat, tápanyagot és antioxidánsokat. Az új kutatások szerint, ha olívaolajat adunk az étrendünkhöz, csökkenthetjük az Alzheimer-kór, a szív- és érrendszeri betegségek és a rákos megbetegedések kockázatát is.

Az olívaolaj egészségügyi előnyeit már régóta emlegetik (tele van egészséges zsírokkal, tápanyagokkal és antioxidánsokkal), és a mediterrán étrend egyik legfontosabb összetevője. De egy új kutatás, amelyet a Journal of the American College of Cardiology című szakfolyóiratban tettek közzé, rámutat az olívaolaj étrendbe való beillesztésének lehetőségeire is.

A Harvard T. H. Chan School of Public Health kutatói által vezetett tanulmány 60 582 nő és 31 801 férfi egészségét és étrendjét vizsgálta az Egyesült Államokban 1990 és 2018 között. A vizsgált 28 év alatt azoknál, akik naponta több mint fél evőkanál olívaolajat fogyasztottak, 19%-kal alacsonyabb volt a halálos megbetegedések aránya, valamint 19%-kal alacsonyabb a szív- és érrendszeri betegségek kockázata azokhoz képest, akik ritkán vagy soha nem fogyasztottak olívaolajat.

Ezenkívül, akik naponta fogyasztottak olívaolajat, 29%-kal csökkentették a neurodegeneratív betegségek, például az Alzheimer-kór és a Parkinson-kór kockázatát is.

A kutatók azt is megállapították, hogy az olívaolaj fogyasztása 17%-kal alacsonyabb rákos megbetegedés kockázattal és 18%-kal alacsonyabb légzőszervi megbetegedések miatti halálozási kockázattal járt együtt.

A neurodegeneratív betegségek, például az Alzheimer-kór alacsonyabb kockázatával való összefüggés újszerű felfedezés – írta Dr. Susanna Larsson, a svédországi Uppsala Egyetem epidemiológusa. „Tekintettel az Alzheimer-kórra vonatkozó megelőző stratégiák hiányára, valamint a betegséggel kapcsolatos magas megbetegedési és halálozási arányra, ez a megállapítás, ha megerősítést nyer, nagy közegészségügyi jelentőséggel bír” – írta Larsson.

A kutatók úgy találták, hogy még a kisebb mennyiségű olívaolaj is egészséges hatásúnak bizonyult.

A napi egy teáskanálnyi mennyiség 12%-kal csökkentette halálos megbetegedések kockázatát – állapították meg. Ellenben a kutatás során nem fedeztek fel alacsonyabb kockázatot akkor, amikor az olívaolajat olyan növényi olajokkal hasonlították össze, mint a kukoricaolaj és a repceolaj. „Ez arra utalhat, hogy a növényi olajok ugyanolyan egészségügyi előnyökkel járhatnak, mint az olívaolaj” – mondta Larsson.

A tanulmány szerzője, Marta Guasch-Ferré, a Harvard T. H. Chan School of Public Health táplálkozástudományi részlegének kutatója szerint az olívaolaj fogyasztásának megfelelő napi mennyisége három-négy evőkanál. Ezzel a különleges olajjal helyettesíthetjük a főzés közben használt vaj, majonéz és állati zsírok mennyiségét.

„Otthon szinte mindenhez olívaolajat használunk” – mondta. „Főzéshez, zöldségek és saláták dresszingjéhez, és még sütéshez is jó választás.”

Bár a fenti eredmények kibővítik az olívaolaj egészségügyi előnyeivel kapcsolatos ismereteinket, további kutatásokra van szükség – mondta Larsson. Ugyanis még mindig felmerülnek további kérdések, melyek megoldásához egy célzott vizsgálatra lenne szükség, amely összehasonlítaná az olívaolajat fogyasztó és ezt mellőző embereket. Ennek a felmérésnek az eredményei alapján tudományos magyarázatot kaphatnánk az olívaolaj és az alacsonyabb halálozási kockázat kapcsolatára. Valamint a tudósok azt is felmérhetnék, hogy az olívaolaj mely fajtái – például az extra szűz olívaolaj vagy a finomított olívaolaj – nyújtanak nagyobb egészségügyi előnyöket.

A szakértők szerint fontos, hogy az olívaolaj-fogyasztást az általános egészséges táplálkozással összefüggésben vizsgálják. „Figyelnünk kell arra, hogy a táplálkozásunk összességében egészséges legyen, amely tele van növényi alapú élelmiszerekkel, beleértve a gyümölcsöket, zöldségeket, hüvelyeseket, teljes kiőrlésű gabonákat, egészséges zsírokat, mint például az olívaolaj vagy diófélék, és az egészséges, mérsékelt fehérjebevitelt (tojás, hal, baromfi)” – mondta Guasch-Ferré.

A betegségek kockázatát csökkenthetjük a feldolgozott húsok és más feldolgozott élelmiszerek, cukros italok és desszertek fogyasztásának csökkentésével is – mondta -, valamint szem előtt tartva a testmozgás jótékony hatásait.

Forrás: 
chicago.suntimes.com

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Sok haláleset elkerülhető lenne

Egy új tanulmány szerint évente több millió ember haláláért lehet felelős a túl kevés gyümölcs- és zöldségfogyasztás. A kutatók szerint hétből egy szív- és érrendszeri betegségben elhunyt ember halálát a túl kevés gyümölcsfogyasztás okozza, míg tizenkettőből egy ember a túl kevés zöldségfogyasztása miatt hal meg idő előtt.

Áfonyafarm a napelem alatt

Az USA legészakibb tagállamában, Maine területén termő vadáfonyát nem lehet magról vetni, az alacsonyra növő bokrok különleges ápolást igényelnek, az apró, édes bogyókat pedig csak a környéken értékesíthetik, mert túl sérülékenyek ahhoz, hogy a hosszú szállítást kibírják.

Élelem a belek számára: az emberi mikrobák növényi cukrokkal táplálkoznak

Egy új kutatás szerint a bélrendszerünkben élő baktériumok számára táplálékforrásként szolgál egy olyan szénhidrát, amely általában növényi fehérjékhez kötődik.

Kezdhetők az őszi lemosópermetezések – növényvédelmi előrejelzés 39. hét

Érnek a gyümölcsök és a szőlő, így a betegségek elleni kémiai védekezésre már alig van lehetőség, pedig a több csapadék miatt erősen terjed néhány kórokozó. Az őszi lemosópermetezés 50%-os levélhullás elérésekor kezdhető. Ügyeljünk a poloskákra is, már keresik a telelőhelyet.

Az egészséges öregedés újradefiniálása élelmiszerekkel

Dr. Catherine Kwik-Uribe, a Mars Edge tudományos kutatásért felelős alelnöke összefoglalta a világ népességének elöregedésével foglalkozó mélyreható tanulmány kezdeti megállapításait; kiemelve a legfontosabb tudnivalókat az étrendünkben található bioaktív anyagok egészségügyi előnyeiről.

Barlangokba szállítják az almát, így csökkentik a rezsiköltséget az olaszok

Hegyoldalba vájt barlangokban, természetes hűtőházakban tárolják a termés egy részét az észak-olaszországi almatermesztők, ezzel is csökkentve áramszámlát.

Neggst tojáshelyettesítő

A Neggst Foods GmbH kifejlesztett egy vegán tojásalternatívát, ami úgy néz ki és használható, mint a tyúktojás.

A szilva az őszi gyümölcsök szupersztárja

Az Európai Friss Csapat – az ízek ereje! program őszi workshopján Bernáth József séf egy izgalmas szilvás receptet mutatott be, de mellette kiderült az is, melyek azok a szuper tulajdonságok, amelyek miatt a szilva igazi szupersztárnak számít a gyümölcsök között.

Őrizzük meg csontjaink egészségét nassolnivalókkal

Minden harmadik 50 év feletti nő és minden ötödik férfi a csontritkulás miatt szenved csonttörést, ugyanis ez a betegség okolható a csontok gyengeségéért és a csonttörések kockázatának növeléséért. A töréssel járó kellemetlenségek miatt érthető, hogy az emberek miért szeretnének minden módot megragadni, hogy csökkentsék ennek a gyakori eseménynek a kockázatát.

A fekete tea fogyasztása csökkentheti a halálozási kockázatot

A zöld tea régóta hírnevet szerzett az egészségre gyakorolt jótékony hatásáról, a kutatások sokkal vegyesebbek a fekete teával kapcsolatban. Maki Inoue-Choi, a National Cancer Institute epidemiológusa szerint az egyik probléma az, hogy a teával és a halálozással kapcsolatos kiterjedt megfigyelési vizsgálatok olyan országokra összpontosítottak, mint Japán vagy Kína – ahol a zöld tea népszerűbb.