A szakember azonban más területen is úttörőnek bizonyult, ezekről az eredményekről kérdezte az MMG Direkt legutóbbi adásának vendégét Viniczai Sándor, a Borászati Füzetek felelős szerkesztője, aki Zilai Zoltánnal, a Magyar Szőlő- és Borkultúra Nonprofit Kft. ügyvezetőjével közösen még borajánlást is ismertettek az ünnepekre való tekintettel.
youtube://v/1dnKmK6dIgI
A Márton-napi újbor ünnep története egészen 1997 őszéig nyúlik vissza, mikor is Bock József Kékoportója Szent Márton bora néven debütált a piacon. Ennek apropóján Zilai Zoltán ismerősi, baráti körével együtt felelevenítette Szent Márton nevéhez fűződő újbor ünneplését, amely kezdeményezés egyben a hazai borkultúra támogatását szolgálta.
Ennek egyik ékes példája a Nyakas pincészet és az Etyek–Budai borvidék, amit korábban csak Etyeki borvidékként tartottak számon.
A 2000-es évek elején már forgalmaztuk az etyeki Nyakas pincészetnek, akkor még Töki Egyetértés Mgtsz. a borait úgy, hogy akkor még nem volt borvidéki besorolása területnek, azonban forgalmazási tevékenységükkel az innen származó borok rajtunk keresztül jutottak elsőként a magyar borpiacra. Ezzel aztán ott gyorsléptékben fellendült a termelői szándék, majd rövid időn belül az az ötlet is megfogalmazódott a termelők körében, hogy a terület újra regisztrált és hivatalos borvidéke legyen Magyarországnak, amit aztán sikerült is elérni – mondta Zilai Zoltán.
A Budapesti Borfesztivál, a VinAgora Nemzetközi Borverseny, vagy éppen a Rosalia, a rozé borok ünnepének életre keltése szintén Zilai Zoltán közreműködésének köszönhető.
A rendszerint a fővárosban megszervezett Budapest Borfesztivált idén 31. alkalommal rendezték meg, a ’92-es indulása óta azonban sokat változott, hozzáidomult a változó világ fesztivál-követelményeihez.
– A kezdetekben a rendezvény az akkor éledező magyar borkultúrát próbálta segíteni, támogatni azzal, hogy edukálta, tanította, információkhoz juttatta a fogyasztókat és a termelőket az eseményen való találkozásuk révén. Mára pedig a borfesztivál olyan divatos, trendi, minőségi borokat vonultat fel, amik felé szívesen nyit a szofisztikált közönség, a rendezvény pedig napjainkra jelentős nemzetközi ismertségre tett szert – fogalmazott az ügyvezető.
A Rosalia, a rozé borok ünnepe is nagy népszerűségnek örvend, amiből jól látható, hogy a hazai rozéborfogyasztás reneszánszát éli.
Zilai Zoltán szerint a rozé egy nagyon divatos fajta a fogyasztók körében, ami egyedi, karakteres stílusának, ízvilágának köszönhető, ezáltal könnyen megszerethető. Különösen a fiatalabb korosztály körében kedvelt, talán pont a könnyedsége miatt – mindezt több nemzetközi statisztika is alátámasztja, amelyekben jól látszik, hogy a rozé borokat jó ideje szívesen vásárolják a fogyasztók.
Zilai Zoltán a közeledő ünnepekre is kitért, és azt tanácsolta nézőinknek, olvasóinknak, hogy a megfelelő minőségi bormegválasztással még ünnepibbé, meghittebbé tehetjük a családi körben megtartott ünnepeket.
– Ha megtehetjük, többféle bort is kóstoljunk meg az ünnepi asztalok mellett, amelyek jól passzolhatnak a megterített asztalon felszolgált ételekhez.
Végezetül azt tanácsolom a fogyasztóknak, hogy amikor a koccintanak szeretteikkel, álljanak meg egy perce, örüljenek az adott pillanatnak, szenteljenek némi figyelmet a jó bornak, ízleljék és értékeljék mindazt, ami akkor éppen körülvesz minket.