0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 28.

Éjszakai élet alkohol nélkül?

Már nem nézik hóbortosnak azokat, akik egy éjszakai szórakozó helyen szeszmentes koktélokat, vagy alacsony alkoholtartalmú italokat kérnek. Állítólag ez a trend, az új életmód a legfiatalabb generáció körében.

A Z generációt, azaz a legfiatalabb fogyasztókat egyre gyakrabban nevezik absztinens generációnak, mivel másképp viszonyulnak az alkoholhoz, mint az ezredfordulósok vagy az X generáció. A „zéták” egyre inkább hajlandóak lemondani az alkoholfogyasztásról. A tendenciát többek között a Drinkaware által az Egyesült Királyságban végzett tanulmány is megerősíti.

A felmérésből kiderült, hogy a 16 és 25 év közötti megkérdezettek több mint egynegyede vallotta magát „tartózkodónak” az alkohollal szemben, míg az 55-74 éves generációnak csak 15 százaléka esik ebbe a kategóriába.  

Egy amerikai tanulmányban pedig arra mutatnak rá, hogy egy évtized alatt 20-ról 28 százalékra emelkedett az alkoholt nem fogyasztó diákok aránya. A BBC szerint hasonló változások számos európai országban, valamint Ausztráliában és Új-Zélandon is megfigyelhetők. Az alkohol iránti érdeklődés csökkenésének következményei vannak. Ez azt jelenti, hogy a szeszes italok egy részét t alkoholmentes vagy alacsony alkoholtartalmú italok váltják fel.

A NoLo az üdítőitalok és az alacsony alkoholtartalmú italok rövidítése.

Az alkoholpiacok elemzésére szakosodott IWSR cég legfrissebb felmérése szerint a könnyebb szeszes italok, sőt az alkoholmentes italok felé való fordulás az utóbbi időben rendkívül gyors üteművé vált.

Egy pohár prosecco, egy gin, martini vagy egy korsó sör helyett egyre gyakrabban választanak alkoholmentes vagy nagyon alacsony alkoholtartalmú italokat, koktélokat. A bárokban és kocsmákban, éjszakai szórakozóhelyeken már senkit sem lep meg, ha a bárpultnál alkohol nélküli koktélt rendelnek. Ők azok, akik újra értelmezik a szórakozás fogalmát.

A NoLo kategóriába tartozó italok globális értéke tíz kulcsfontosságú piacon 2022-ben elérte a 11 milliárd dollárt. Ez mintegy 7 százalékos növekedést jelent 2021-hez képest. A NoLo kategóriába tartozó italok néhány évvel ezelőtt még csak egy kis piaci rést képviseltek, ma viszont a teljes alkoholipar mintegy 3,5 százalékát teszik ki. Az alacsony alkoholtartalmú és alkoholmentes italokat elsősorban Németországban, Spanyolországban, az Egyesült Királyságban, az Egyesült Államokban és Japánban fogyasztják. De lassan Magyarországra is elér ez a tendencia.

Az elemzők arra számítanak, hogy az üdítőital szektor legnépszerűbb termékei elsősorban a nullás címkével ellátott sörök és gyümölcsborok lesznek. A szakértők szerint a hagyományos szeszes italok alkoholmentes megfelelői is dinamikus növekedésre számíthatnak.

Kik azok, akik a NoLo italok kategóriájának növekedését mozgatják?

Elsősorban olyan emberek, akiknek fontos az egészségük, de kísérletező kedvűek is, és akik megunták a hagyományos italokat. Néhányan teljesen lemondtak az alkoholról, míg mások egyfajta flexitarianizmust tanúsítanak alkoholfogyasztásukban.

Az elemzők szerint a NoLo kategória népszerűségét az innovatív „funkcionális” italok növekvő elérhetősége is erősíti.

Ezek az italok olyan anyagokat tartalmaznak, amelyek jótékony hatással vannak a hangulatunkra, és fokozzák a szellemi tevékenységet, és nem tartalmaznak alkoholt. Ezek közé tartoznak az adaptogének, a nootropikumok.

Az adaptogének különféle természetes anyagok, amelyek részben a mellékvesére gyakorolt hatásuk révén, módosítják a test reakcióit a különféle stresszhatásokkal szemben, növelik a stresszel szembeni ellenállást és általában nincsenek toxikus hatásaik, ilyen például a ginzeng. A nootropikumok természetes vagy szintetikus anyagok, amelyekkel tudatosan, vagy öntudatlanul, de támogatni lehet a gondolkodást vagy emlékezetet. Ilyen például a kávé, zöld tea vagy a ginkgo biloba. Az ilyen tartalmú készítményeket egyre több diák használja, és azok akiktől a munkahelyen hosszantartó szellemi tevékenységet várnak el, ami számukra erős stresszel jár. Ezeknek a szereknek az alkalmazása viszont egy egészen más kérdést vet fel hosszútávon.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu/rp.pl