Az Európai Friss Csapat program a NAK edukációs kampánya, amelynek célja a zöldség- és gyümölcsfogyasztás népszerűsítése a gyermekek és a gyermeket nevelő családok körében. A program arra hívja fel a figyelmet, hogy a friss zöldségek és gyümölcsök könnyen elérhetők, gyorsan elkészíthetők és nagyon egészségesek. Az Európai Friss Csapat program első hároméves periódusa, az Európai Friss Kalandok 2018 és 2020 között futott Magyarországon.
Az eseményen Győrffy Balázs, a NAK elnöke és dr. Sidlovits Diána, a projekt koordinátora, a NAK Mezőgazdasági Igazgatóságának kertészeti csoportvezetője tartott beszédet.
A sajtótájékoztatót Győrffy Balázs, a NAK elnöke nyitotta meg. Elmondta, hogy a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara zöldség- és gyümölcsfogyasztást népszerűsítő programja, az Európai Friss Csapat 2021-ben indult, a sikeres Európai Friss Kalandok folytatásaként, amely 2018-2020 között futott.
„Ez azt jelenti, hogy a NAK – az alaptevékenységén túlmenően – hatodik éve kampányol speciálisan ezen programok keretében azért, hogy a gyerekek, a fiatalok és a családok ismereteit bővítse a zöldségekkel és a gyümölcsökkel kapcsolatban. Legyen szó a termesztésről, a felhasználhatóságról, a rendszeres fogyasztásról vagy éppen az egészségre gyakorolt pozitív hatásaikról” – fogalmazott a programról a NAK elnöke.
Győrffy Balázs: megduplázódott a program és karaktereinek ismertsége
„Az Európai Friss Csapat program fantasztikus három évet zár, hiszen ez idő alatt megduplázódott a 6-18 éves korosztályban a program és karaktereinek ismertsége.”
Hozzátette, ezt az eredményt még értékesebbé teszi az, hogy a 6-18 éves korosztály kifejezetten szórakoztatónak találta a kampányt és ehhez kapcsolódóan a zöldség- és gyümölcsfogyasztást is. Az Ipsos friss kutatása szerint a 6-10 évesek 92%-a, a 11-14 évesek 87%-a és a 15-18 évesek 81%-a vélekedett így.
Győrffy Balázs külön kitért rá, hogy a fiatalok megnyeréséhez mindenképpen szükség volt az online jelenlétre és a személyes, közvetlen találkozási pontokra is.
A program Facebook oldalának közel 13 ezer követője lett, az Instagram oldal majdnem 1 millió fiatalt ért el az elmúlt három évben. A TikTok-on az Európai Friss Csapat legnépszerűbb videóját 2 millióan látták.
Emellett az Európai Friss Csapattal találkozni lehetett különböző sport- és családi rendezvényeken, vagy épp a hétvégi bevásárlás alkalmával. A három év alatt országszerte 20 eseményhez csatlakozott a program és 40 áruházban találkozhattak a vásárlók Fruttival, Veggivel és Káosszal, közel 4.500 kg zöldséget és gyümölcsöt kóstoltatva gyerekekkel és családokkal, bemutatva a friss zöldségek és gyümölcsök erejét.
Köszöntőjéből az is kiderült, hogy a program ismertsége több szempontból is fontos. Egyfelől minél többen találkoznak a program üzeneteivel, annál nagyobb esély van arra, hogy tovább növekedhet a napi átlagos zöldség- és gyümölcsfogyasztás, ami épp a 6-18 éves korosztály és a fiatal családok körében mutat elmaradást az Egészségügyi Világszervezet napi minimum 400 grammos javaslatához képest. Másfelől azzal, hogy az Európai Friss Csapat bővíti az ismereteket a zöldségekkel, gyümölcsökkel, beltartalmi értékeikkel, termesztésükkel, felhasználhatóságukkal, vagy akár ízvilágukkal kapcsolatban, fel tudja hívni a figyelmet a hazai termesztésű minőségi termékekre is, így erősítve a keresletet irántuk.
Sidlovits Diána: a felhasználási szokások megváltoztathatók
Dr. Sidlovits Diána, a NAK kertészeti csoportvezetője és EU projekt koordinátora, prezentációjában azt mutatta meg, mit is jelentenek ezek az eredmények egy család mindennapi életében, táplálkozási szokásaiban. Elmondta, a szülők és a gyerekek fogyasztási szokásai és hozzáállása lassan változik, az azonban egyértelműen kiderült az Ipsos kutatásaiból, hogy a program hatására otthonosabban mozognak a konyhában, ha friss zöldségekkel és gyümölcsökkel készülő ételekről van szó. Ennek következtében a zöldségekből vagy gyümölcsökből készült ételtípusok, fogások is nagyobb arányban fordulnak elő étkezéseikben.
„Önmagához viszonyítva legjobban ez a főzelék esetében látszik. A 2021-es alapozó kutatásunk egyik konklúziója az volt ugyanis, hogy a főzelékek méltatlanul elhanyagoltak a táplálkozásunkban. Ezen mindenképpen szerettünk volna javítani. Dietetikusunk bevonásával sajtóközleményt adtunk ki, saját receptet osztottunk meg és persze aktívan használtuk a közösségi médiát. És most az eredmény 11% pontos növekedés” − emelte ki Sidlovits Diána.
Háromnegyed részüket pedig a szülők már a zöldségek és gyümölcsök vásárlásába is bevonják, ami azt is jelenti, hogy a szülők is beszélnek gyermekeikkel a zöldségekről és gyümölcsökről, azok kiválasztásáról, elkészítéséről vagy fogyasztásáról, mivel ők is jobban informáltnak érzik magukat a témában.
Végezetül felhívta a figyelmet, hogy ezeket a nagyszerű eredményeket olyan környezetben sikerült elérniük, ahol más, a Frutti-Veggi programnál lényegesen nagyobb marketing büdzsével rendelkező kényelmi termékekkel kellett versenyezniük a gyerekek és a tinédzserek figyelméért, mint az édességek, a snackek, az üdítők, az energiaitalok.