0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. február 16.

Lótartó helyek nyilvántartásba vételének főbb szabályai

A jelenleg hatályos jogszabályok alapján a lótartó helyet regisztrálni kell, a már regisztrációval rendelkező tartási helyre pedig be kell jelenteni az ott tartott lovakat.

A jogszabályoknak megfelelő ügyintézés minden esetben előnyökkel jár, hiszen a lótartók az éves kötelező vérvizsgálat elvégzésére támogatást vehetnek igénybe.

Illusztráció
Fotó: Somogyvári Anett

A kötelező regisztrációt a tartási helyek, a tenyészetek és az ezekkel kapcsolatos egyes adatok országos nyilvántartási rendszeréről szóló 119/2007. (X.18.) FVM rendelet írja elő. Ez a jogszabály a lófélékre tartalmaz előírást, ami lehet ló, póni, szamár, öszvér.

Az FVM rendelet 4. § (1) c) alpontja egyértelműen megszabja, hogy az állattartónak be kell jelentenie és az országos adatbázisban nyilván kell tartani minden olyan tartási helyet, illetve tenyészetet, ahol legalább egy lóféle állatot tart.

A jogalkotó rendelkezéséből egyértelműen kitűnik, hogy minden egyes tartási helyet – mindegy, hogy lovasoktatással foglalkozó lovardáról, sportistállóról vagy a ház végében lévő istállóról van szó – minden esetben regisztrálni kell.

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) erre a kötelezettségre minden évben nyomatékosan felhívja a figyelmet.

Most nézzük, hogy a regisztrációnak milyen lépései vannak.

1. Ügyfélregisztrációs szám igénylése

Állattartó telep létesítéséhez a lótartónak regisztrálnia kell az Egységes Mezőgazdasági Ügyfél-nyilvántartási Rendszerbe. A regisztrációs kérelmet természetes személy esetén a G1010-02, nem természetes személy esetén a G1020-02 számú nyomtatványon kell benyújtani a lakóhely/székhely szerint illetékes kormányhivatal címére, vagy a Nébih-hez. A nyomtatványok ügyfélkapu/cégkapu segítségével elektronikusan kitölthetőek a Magyar Államkincstár felületén.

2. Tenyészetkód igénylése és állatfaj bejelentése

Abban az esetben kell tenyészetkódot igényelni, ha a lótartó ilyennel még nem rendelkezik.

A tenyészet nyilvántartásba vételének bejelentéséhez a 2150-es tenyészetbejelentő lap nyomtatványt kell kitölteni, melyben a levelezési címről, az állattartás típusáról és a tenyészet besorolásáról kell nyilatkozni.

A bejelentéshez csatolni kell legalább egy 2152-es tartásihely-bejelentő lapot is, melyben az állatfajról, a tartási helyről és a kapacitásról kell nyilatkozni.

Az adatok TIR adatbázisban történő regisztrálásához mindkét formanyomtatvány esetében a területileg illetékes hatósági állatorvos ellenjegyzése szükséges.

Kitöltés és ellenjegyzés után a dokumentumokat a területileg illetékes megyei kormányhivatal élelmiszerlánc-biztonsági, növény- és talajvédelmi főosztályának, vagy a Nébih ENAR- központ címére kell postázni.

Ha az állattartó már korábbról rendelkezik tenyészetkóddal, de a ló mint állatfaj még nincs a nyilvántartásba bejelentve, akkor ezt a 2153-as tartásihely- és tartásmódosító lap nyomtatvány kitöltésével kell megtenni, ez is elvégezhető a helyi kormányhivatalban. A területileg illetékes hatósági állatorvos ellenjegyzése ez esetben is szükséges. Kitöltés és ellenjegyzés után ezt is a területileg illetékes élelmiszerlánc-biztonsági, növény- és talajvédelmi főosztálynak vagy a Nébih ENAR-központnak kell postázni.

3. Lovak bejelentése a már nyilvántartásba vett tartási helyre

Amikor a ló, mint állatfaj bejelentése rögzítésre került a TIR-rendszer adatbázisában és a lótartó címére megérkezett az úgynevezett tenyészetigazoló lap, az ott tartott lovak és lófélék bejelentését a Lófélék egyedbejelentő lapja – Tartás kezdete nevű nyomtatványon kell megtenni. A bejelentéshez minden lónak rendelkeznie kell egyedi jelöléssel és lóútlevéllel.

Az importált lovakat honosítani kell, és kizárólag a magyar azonosítóval lehet bejelenteni a tartás helyét és a tartás kezdetét is.

A lófélék egyedeinek azonosításáról szóló 110/2013. (IV. 9.) Kormányrendelet 7 § (2) pontjának g) bekezdése szerint a ló új tartási helyét a megérkezést követő tíz napon belül kellett bejelenteni a Nébih-nek.

Ezt a rendelkezést azonban a jogalkotó kivette, így a hatályos jogszabályok alapján most konkrét időpont nincs megjelölve, ami álláspontom alapján helytelen. Remélem, ezt újragondolják és a tíznapos határidő helyett – ami valóban elég rövid – harmincnapos határidőt fognak meghatározni.

A 2150, 2152, 2153 számú, a tartás kezdetét, illetve tartás végét bejelentő nyomtatványok a helyileg illetékes kormányhivatal élelmiszerlánc-biztonsági, növény- és talajvédelmi főosztályán is beszerezhetőek, de tapasztalataim alapján a kormányhivatal munkatársai segítséget nyújtanak a kitöltésben, így elkerülhető, hogy a kitöltési hibák miatt elhúzódjon az ügyintézés.

A dokumentumokat a Nébih Állattenyésztési Igazgatóságnak kell postázni.

Támogatott vérvizsgálat

Azon lótartók, akik nem magánszemélyek, tehát a lótartást gazdasági tevékenységként végzik, és teljesítik minden hivatalos kötelességüket, tehát elvégzik az itt ismertetett regisztrációt, jogosultak a 148/2007 FVM rendelet szerinti támogatásra, így a fertőző kevésvérűség és takonykór kimutatására szolgáló kötelező vérvizsgálatokat kedvezménnyel vehetik igénybe (E001, E002 kódszám).

A támogatás nem fedezi, de jelentősen csökkenti a vérvétel és vérvizsgálatok díját.

Az igénybevételhez a tartónak és az állatorvosnak is rendelkeznie kell ügyfélregisztrációs számmal, ezért érdemes erről előre egyeztetni az állatorvossal.

Dr. Tuska Péter
szakjogász

Forrás: Pegazus

Szaklap, amelyben a cikk megjelent: