0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. június 15.

Agrár termékek, ha sínen vannak

Mióta a vasút létezik a mezőgazdasági termékek szállításában is szerepet játszik, hol nagyobb, hol kisebb mértékben. A jelenlegi szerepéről kérdeztük a Rail Cargo Hungaria (RHC) munkatársait.

A vasúti fuvarozás versenyképes a közúttal szemben a nagytömegű árucikkek, általában 200 kilométernél nagyobb távolságra továbbítása esetén. Ennek megfelelően a termelők jellemzően a gabonafélék, a cukorrépa, az olajos magvak, növényi olajok, takarmány és bioenergia termények, valamint fa piacra juttatásához, illetve export célállomások eléréséhez részesítik előnyben és veszik igénybe a vasúti megoldást. Irányvonattal akár 50-60 kamion mennyiségű áru is leközlekedtethető, amely jelentős CO2-kibocsátás megtakarítással jár, így a vasút a fuvarozás környezetbarát módját kínálja.

A vasút közúttal szembeni versenyképességét javítaná, ha több iparvágány állna rendelkezésre, például gabonafélék rakodására, ahol közvetlenül a raktárakból, silókból, korszerű technológiával, zárt rendszerben és hatékonyan történhetne a szerelvények megrakása. Jelenleg a rakodások többsége vasútállomásokon, úgynevezett közforgalmú rakodóhelyeken történik, amelyek foglalása, a rakodási engedélyek megszerzése lassítja és ezáltal drágítja a vasúti fuvarozást.

Az RCH részesedése a vasúti gabonafuvarozásban megközelíti a 70%-ot. A magyar gabonaexport mintegy 20%-a történik vasúton. A társaság a hazai termés és a tranzit szállításához 700 saját és a vállalatcsoport 1500 dedikált gabonakocsiját veszi igénybe. A nemzetközi fuvarozási megbízások elnyerésében és a teljesítésében a Rail Cargo Group logisztikai leányvállalata, a Rail Cargo Logistics és a budapesti központtal 11 országban szolgáltatásokat végző vontatási vállalata, a Rail Cargo Carrier működik közre.

A magyar gabonaexport 60%-a Olaszországba irányul, a többi Ausztriába, Németországba és más nyugat-európai piacokra.

A Rail Cargo Hungaria a magyar cukorrépa hagyományos vasúti fuvarozója. Az utóbbi években a kaposvári cukorgyártól távoli területekről, akár 500 kilométernél nagyobb távolságról is fuvaroz terményt. Szerelvényei a feldolgozási kampány átlagosan három-négy hónapja alatt mintegy 40 állomási rakodóhely és Kaposvár között összesen több mint 100 ezer kilométert tesznek meg és naponta átlagosan 3-4 cukorrépavonatot közlekedtetnek a magyar vasúti hálózaton.

Az idei cukorrépakampány szeptember közepén kezdődött, és az RCH a jó termésnek köszönhetően rekordmennyiségű, akár félmillió tonna cukorrépa fuvarozására is felkészült.

A mezőgazdaság területén az RCH fontos partnere továbbá a Hungrana, amelynek kukorica beszállítását és egyik fontos késztermékének, az etanol kiszállítását is végzi a vasúttársaság.

A Rail Cargo Hungaria országos lefedettséggel működő vasúti egyes kocsi szolgáltatása lehetővé teszi, hogy a társaság kisebb mennyiségű mezőgazdasági terméket is versenyképesen eljuttasson rendeltetési helyére. Ilyen fuvarozási móddal továbbít cukrot, lisztet, étolajat, almát, lakossági tűzifát és más, egyidőben csak kisebb mennyiségben rendelkezésre álló terményt.

A távol-keleti rendeltetésű magyar mezőgazdasági exporttermények jellemzően konténeres fuvarozását a Rail Cargo Operator – Hungaria kezeli. A társaság ezeket az exportcikkeket konténervonatokkal a budapesti Rail Cargo Terminal – BILK-ről indítja az adriai kikötőkbe, Koperbe, Rijekába.

Forrás: Rail Cargo Hungaria