A tárcavezető szerint méltón nevezhető Magyarország tormatermesztő nagyhatalomnak, ugyanis a belföldön előállított mennyiség az európai termelésnek több mint egyharmadát adja. Hazánkban jelenleg 570 termelő 1228 hektáron termeszt tormát, a termelők és a termesztő területük 98 százaléka Hajdú-Bihar vármegyében található.
– tette hozzá.
Kifejtette, az elmúlt években új termelők léptek be az ágazatba, és a termesztőterület is számottevően emelkedett. Emiatt jelentős terméstöbblet került a piacra, ugyanakkor ezzel párhuzamosan a világjárvány, az energiaválság és a háború miatt a fogyasztás csökkent. Ennek következtében a kínálati többletből eredő áresés volt megfigyelhető a piacon. Ugyanakkor a torma piaci helyzet javításához kiszámíthatóságot és árstabilitást szükséges elérni. Ezt a termelői alkupozíció javítása alapozhatja meg, amely a leghatékonyabban és leggyorsabban összefogással, közösségi fellépéssel teremthető meg.
Nagy István arra is felhívta a figyelmet, hogy a Vidékfejlesztési Programban több lehetőség is rendelkezésre állt a tormatermesztők részére, akik a jövőben is számíthatnak ezeknek a biztosítására. A kertészeti ágazat számára 2024-ben meghirdetésre kerülő pályázatok közül a tormatermesztők számára a termelési technológiájuk fejlesztéséhez vagy a torma feldolgozásához egyaránt újra elérhetőek lesznek. Biztatjuk a termelőket termelői együttműködések létrehozására és a fejlesztések közös megvalósítására, mivel ebben rejlik számukra a legnagyobb előrelépési lehetőség. A zöldségágazatban az alapszintű jövedelem támogatáson túl termeléshez kötött támogatás is segíti a termelés jövedelmezőségének javítását.
Ez újabb lehetőségeket is kinyit a gazdálkodók közössége számára, hiszen olyan pályázatok is meghirdetésre kerülnek 2024-ben, amelyek az ilyen földrajzi árujelzőkhöz, hagyományos különleges termékekhez kapcsolódódnak. Ezeken keresztül lehetséges például olyan tevékenység támogatott módon történő végzése, amely az együttműködésben résztvevő gazdálkodók által előállított, forgalmazott termék minőségének növelésére, hírnevének és hitelességének kereskedelemben történő biztosítására irányul. Ebben is segítséget tudunk nyújtani, hiszen ez egy Európában jól bevált az eszköz a piaci értékesítés erősítésére – fűzte hozzá a miniszter.