0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. június 14.

Arra kell fókuszálni, amiben igazán jók vagyunk

Milyen év vár a hazai agráriumra, és kell-e még Európának az ágazat? Milyen irányba érdemes elindulniuk azoknak a mezőgazdasági termelőknek, akik hosszú távon is be akarnak férni az EU új jövőképébe?

„Ezzel kell kezdeni valamit”, aki pedig hosszú távon eredményes működésre szeretne átállni, annak fejleszteni és beruházni szükséges a hatékonyság növelése érdekében. „Minden beruházás jó, ami csökkenti a cégek működési kockázatát és inputanyagfelhasználását, valamint magasabb hozzáadott értékű és piacképes termékek előállításához járul hozzá, méghozzá nemcsak hazai, hanem nemzetközi viszonylatban. És az ilyen beruházások nagyon sok esetben a fenntarthatóság növeléséhez is hozzájárulnak. A kollégáimmal és a partnereinkkel azokat az utakat keressük, amelyeken ez a kétféle cél együttesen valósul meg.”

A kereslet is változik, a komolyabb nyugat-európai kiskereskedelmi láncok máris szerződéses bónusszal jutalmazzák, ha a partnerük igazoltan fenntarthatóbban, kisebb karbonlábnyommal előállított terméket tud szállítani. Bár itthon, a jelenlegi élelmiszerinfláció mellett erre még várni kell, a szabályozási környezet és a támogatáspolitika már ebbe az irányba hat, és a bankok is egyre érdekeltebbek lesznek a szemlélet erősítésében.

De mégis miért? Négy szempont motiválja ebben a pénzintézeteket. Az első a társadalmi felelősségvállalás, a második pedig a nagy befektetői intézmények részéről érkező nyomás, hogy igazoltan és stratégiai szinten megfogalmazzák, mit tesznek a kitűzött klímacél érdekében. A harmadik szempont a szabályozói elvárásrendszer, aminek részeként nemcsak az Európai Központi Bank, hanem az MNB is elvárja a szektor szereplőitől, hogy tegyenek az ügyfeleik edukálásáért, motiválásáért. „A negyedik és egyben legfontosabb, hogy mi hiszünk ebben. A partnereink számára a fenntartható működés a hosszú távon eredményes működés alapja. Ha pedig ők sikeresek, akkor mi is azok leszünk!”

A K&H az elmúlt hónapokban kreatív és egyedi ötletekkel állt elő az agrárium szemléletváltása érdekében. A K&H zöld vetőmag elnevezésű programjukban 25 kilogramm másodvetésre alkalmas vetőmaggal ajándékozzák meg a legalább 25 milliós lízingszerződőket, és ingyenes karbonkibocsátásmérőt tettek elérhetővé a szántóföldi növénytermesztők számára.

„Több száz zsák vetőmagot osztottunk ki, hogy felhívjuk a figyelmet a talajvédelemre, és az első meglepődött reakciókat nagyon jó beszélgetések követték – a fenntarthatóságról. Ha 50-70 ügyfél kicsit jobban megérti, hogy miért fontos a számára ez a kérdés, szerintem már elértük a célunkat.

Az ingyenesen elérhető K&H agrár CO2 kalkulátort pedig azért tartottuk fontosnak, mert a fenntarthatósági indexünk szerint csak az agrárügyfeleink 1 százaléka tudja megmondani, hogy mekkora a karbonlábnyoma. Márpedig, ha nem tudja, hogyan javíthatna rajta? A kalkulátor a cég által bevitt adatokból, az Agrárközgazdasági Intézet által fejlesztett és hitelesített, tudományos kritériumoknak megfelelő számítások alapján megadja az üzleti tevékenység karbonlábnyomát. Több mint húszan töltötték ki eddig, és néhány napja a növénytermesztők mellett már az állattenyésztők számára is kiegészült a kalkulátorunk. Aki kitölti, közben azt is végig fogja gondolni, hogyan tudna hatékonyabban termelni és költséget csökkenteni. Ezzel a cégek tudatosságát is tudjuk fejleszteni, és az ESG jelentésekhez szükséges beszállítói információszolgáltatáshoz is segítséget jelenthet.”

A hosszú távú eredményességben és válságállóságban Demeter Zoltán szerint a devizabevételnek is fontos szerepe van. Aki exportra is termel, az devizaforrásokhoz is hozzáférhet, aminek köszönhetően sokkal rugalmasabbá válik, bizonyos sokkok esetén nagyobb az esélye az alkalmazkodásra, a túlélésre, a likviditása fenntartására.

„Minél több forrásunk van, annál nagyobb az esélyünk arra, hogy bizonyos anomáliák esetén megússzuk a helyzetet.

Ha valaki képes exportminőségben termelni, az a bankok számára is jó üzenet, hiszen azt jelenti, hogy olyat csinál, ami nemzetközileg is megállja a helyét. Ez már önmagában jelentősen növeli a hitelképességét és pozitív elbírálását. Arról nem is beszélve, hogy ha nem egy piacra termel, hanem kettőre-háromra, akkor megint csak az alkalmazkodóképességét tudja növelni. Mit kell ehhez tenni? El kell dönteni, hogy miben igazán jó, mi piacképes és erre a területre kell fókuszálni. Oda kell beruházni, támogatásokat szerezni, és ha van devizabevétel, akkor a devizahitel lehetősége is megnyílik, amely sokkal olcsóbb.”

Forrás: magyarmezogazdasag.hu

Magazin ajánló: