0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. június 19.

Dacolnak a trendekkel, maradnak a biotermesztés útján

Nem kedvez a gazdasági környezet a bioélelmiszer-előállítóknak, az ágazat azonban jobb időkben bízik. A berlini Fruit Logisticán sosem volt még ilyen népes a bioszektor, mint az idén, a Fruchthandel Magazin ott készített két kiállítóval miniinterjút.

Sokan voltak kénytelek mostanában elpártolni el a biotermékektől egyszerű gazdasági megfontolásból: nem futja már az óhatatlanul drágább alternatívára. Ez mindenhol trend. De ahogy a javában zajló berlini Fruit Logistica napi híreiben olvastuk, az ágazati szereplők dacolnak a trenddel, és minden eddiginél erősebb a jelenlétük a friss zöldség-gyümölcs kereskedelem világtalálkozóján. A Fruchthandel Magazin két kiállítót szólaltatott meg közülük.

© Messe Berlin
Ágazati adatok szerint a német bioélelmiszer-nagykereskedelem 2022-ben 2,13 milliárd eurós forgalmat bonyolított, ami közel kilenc százalékkal kevesebb, mint 2021-ben, de még mindig jobb a helyzetük, mint Franciaországban, ahol tíz százalékos volt a visszaesés

– fejtette ki Isabelle Lemaitre, az 1952-ben alapított zöldségnemesítő cég, a Gautier Semences termékmenedzsere. Mint elmondta, a koronavírus-járvány idején 15 százalékkal nőtt a cég forgalma, mert az emberek többet főztek otthon, jelenleg viszont igen komoly kihívásokkal szembesülnek a biotermesztők. A biotermékek hozama gyakran alacsonyabb, és a betegségek vagy kártevők kockázata is magasabb. Ez növeli a termelési költségeket és így az árat is. Az infláció miatt sokan jelenleg a hagyományos termesztésből származó olcsóbb termékeket választják, és összességében kevesebbet is vásárolnak. A Gautier Semences egyébként 1998-ban szerezte meg az első bio-tanúsítványát, és Pauline Fargier-Puech, a cég marketingigazgatója szerint

ma sokan visszakoznak az ezzel járó, a sok évig tartó minősítési folyamattól, még azoknak a zöldségtermesztő partnereiknek is közel harmada visszalépett, akik az utóbbi években vágtak bele az átállásba.

Magdalina Wairimu, a kenyai Mofarm Fresh Fruits igazgatója szintén ismeri ezt a kihívást. Ahogy a Fruchthandel Magazinnak nyilatkozta, számukra az átállás fők oka az volt, hogy európai vásárlóik bioavokádót igényeltek, ezért vágtak bele 2018-ban. Jelenleg a cég egyik fő feladata a gazdák felkészítése az éves auditokra.

Minden kihívás ellenére egyik vállalat sem kíván letérni az útról, és ezért egyebek között a Fruit Logistica kiállításon való részvételükbe fektetnek be.

A Mofarm Fresh Fruits például először foglalt le önálló standot, ami természetesen drágább, mint az ország közösségi standján való részvétel. „Sokáig nem volt biztos, hogy a kenyai részvétel megvalósul-e, mi pedig mindenképpen ott akartunk lenni”, mondta Magdalina Wairimu, aki 2014-ben járt először a Fruit Logisticán szakmai látogatóként. A Gautier Semences számára pedig elsősorban azért fontos a jelenlét a vállalat ismertségének növelésén túl, mert a mexikói, kanadai és kínai ügyfeleikkel rendszerint itt találkoznak, fejtette ki Pauline Fargier-Puech.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu