A közös agrárpolitika több pályázata várhatóan támogatni fogja a díszkertészek fejlődését. A beszélgetést ezúttal is az előző év értékelésével kezdtük, a gazdasági és piaci helyzetet egyaránt érintettük.
Milyen évük volt a díszkertészeknek?
2023-ra a nagy változások éveként tekintettünk. Az infláció, a megélhetés, az energiahelyzet, az árak, a termelés és a piac alakulása foglalkoztatta a szakma egészét. Érezni lehetett, hogy a korábbi, viszonylag nyugodt, kiszámítható évek után újabb kihívásokkal kellett szembenéznünk.
A termesztők ahhoz már hozzászoktak, hogy a termékeik iránti magánkeresletet az időjárás nagyban befolyásolja, ám azzal nehezen tudtak számolni, hogy a magas energiaár és az infláció milyen hatással lesz rá. Az áprilisi nagy hideg visszafogta a kültéri növények értékesítését. Aztán a májusi enyhülés megélénkítette a vásárlási kedvet az abban az időszakban nagyon fontos hazai termékeink, az egynyári és balkonnövények iránt. A gyengén kezdődött tavaszi értékesítési időszak végül fellendülésbe fordult át. Sok kertész elégedett volt az eladásokkal.
Bekövetkezett az energiaválság miatt 2023 elejére jósolt áruhiány és a fogyasztás visszaesése?
Jelentős mértékben nem. A termelők többsége higgadt maradt az árumennyiségeket illetően, így az áraikat némiképp emelni is tudták. A növények szeretete, a növények iránti vágy a Covid-járvány idején fokozta a keresletet. Az akkori helyzetben a vásárlóknak volt pénzük és habozás nélkül elfogadták a magas árakat, amelyek akkor áttörtek egy bizonyos küszöböt. Ugyanakkor ma is kérdéses, hogy a magas inflációval terhelt év után, a jövedelmi viszonyok és a gazdasági nehézségek bizonytalanságai miatt tudnak-e dísznövényekre költeni a fogyasztók vagy megtakarításra törekszenek.
Milyen jelentőséggel bírnak a lakosság körében a virágok és más dísznövények?
Az a tény, hogy a tavalyi évet a díszkertészek jobban zárták, mint gondoltuk vagy vártuk, azt mutatja, hogy a virágok és más dísznövények hozzátartoznak az életünkhöz és ennek örül a szakmánk. A dísznövények nem tartoznak a nélkülözhetetlen termékek körébe, de a gazdaságilag nehéz vagy bizonytalan időkben is fontosak sok vásárló számára. Ezeket tudatosan azért vásárolják, hogy egyfajta „jó közérzetet” teremtsenek maguk körül. Lehet, hogy lesznek, akik nem engedhetik meg, hogy egy csokor virágot vegyenek, de elvárják, hogy a lakókörnyezetük szép zöld, ápolt és gondozott legyen, ami nekik nem jelent közvetlen kiadást, az adóként befizetett pénzeikből valósul meg.
Egyre többen ismerik fel a kertészkedés előnyeit, és ha több információhoz jutnak ebben a témában, maguk is hozzájárulhatnak a klíma- és természetvédelemhez. A lakókörnyezetek körüli zöldfelületek létesítése ma már elvárása az embereknek, egyre több pénzt kell költeni rá, és egyre jobb minőségben kell ezeket a felületeket kezelni. Mindezek a díszkertész ágazat számára további piacot teremthetnek, ami kitörési pontot jelent.
Ahogy mondani szokták, a változás szele nem áll el, a jövőben is folytatódni fognak a nehéz idők. Idén is fel kell készülni az állandó változásokra.