0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. augusztus 20.

Tokaj, ahol a múltra épül a jövő

Mészáros Lászlót, a Disznókő Szőlőbirtok és Pincészet Zrt. birtokigazgatóját kérdeztük, hogyan látja ma Tokaj helyzetét, milyen fejlődésen ment keresztül az elmúlt harmincnégy év alatt a borvidék.

Aki ma eljön Tokaj-hegyaljára, azzal a tapasztalattal tud hazautazni, hogy itt komoly munka folyik és nagy borok vannak”- hívta fel a figyelmet a szakember. Ugyanakkor még mindig sok az elhanyagolt, nem megfelelően művelt szőlő, az olcsó, érdektelen tömegbor, amit szintén Tokaj néven hoznak forgalomba. Mentségül szolgáljon, azok az emberek, akik a szőlőt művelték, részben már kiöregedtek, a fiatalok pedig nem látnak benne perspektívát. Azt mondják, hogy Tokajban már csak kétféle embernek van szőlője, aki nagyon gazdag, vagy aki bolond. Az a modell, ami működött, még a ’90-es években is, hogy a termésből ki tudták egészíteni a család jövedelmét, és megérte kimenni a szőlőbe, mára érvényét veszítette.

A szőlő ára a költségekhez képest folyamatosan romlott, egy átlagos szőlőtermelő, már nem tud nyereségesen gazdálkodni.

„A közösségi feldolgozók, borászatok létrehozása nagyon jó ötlet volt, számtalan pozitív dolog van benne, ám a gyakorlat azt mutatja, nem váltották be teljes mértékben a hozzájuk fűzött reményeket. Aki esetleg ott készíttette a borát, és nem tudta értékesíteni, az következő évben már kevesebbet, vagy egyáltalán nem is készíttet. Ha el tudnák adni, biztos, hogy ezek jól működnének. Ma csak azok tudják értékesíteni a boraikat, akik évek óta ott vannak a piacon, nemzetközi kapcsolatokkal rendelkeznek, keményen dolgoznak. Ma alig történik valami annak érdekében, hogy a tokaji borokat megismerje a nagyvilág”- hangsúlyozta a birtokigazgató. A borvidéken még mindig adósok egy hatékony promócióval, marketinggel. Hiányzik a közösségi munka, sokan egyénileg próbálkoznak. Külföldön járva látható, hogy szinte mindenhol jelen vannak az olaszok, a franciák, a tulajdonosok megkeresik a sommelier-eket, a kereskedőket. Tokajból csak néhányan vállalták fel ezt a munkát. Külföldön alig találkozni tokajiakkal, aminek egyik oka, hogy kevés a tőkeerős cég, kevés, aki ezt megteheti.

Kettősség jellemzi a borvidéket, megtaláljuk csúcsborokat, ugyanakkor a szerényebb minőséget is.

Valóban egyre jobb az infrastruktúra, az utak, a szálláshelyek, másrészt az is látható, hogy azon éttermek közül, melyek a marketinget saját tőkéből építik, sok nem tud megélni, tönkremennek. Bár nem ismertek statisztikák, de úgy tűnik, a vendégszám nem növekedett olyan mértékben, mint ami az infrastrukturális beruházásoknak köszönhetően várható volt.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu

Magazin ajánló: