0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. szeptember 10.

Tokaj, ahol a múltra épül a jövő

Mészáros Lászlót, a Disznókő Szőlőbirtok és Pincészet Zrt. birtokigazgatóját kérdeztük, hogyan látja ma Tokaj helyzetét, milyen fejlődésen ment keresztül az elmúlt harmincnégy év alatt a borvidék.

Tokajban járva észrevehető, hogy szépülnek a középületek, zajlanak a felújítások, ugyanakkor a kíváncsi szem meglátja a szegénységet is. Ami a legaggasztóbb, hogy a kereskedelem, az értékesített borok mennyisége jobb esetben stagnál, de inkább csökken. Ez elsősorban a belföldi kereskedelemre igaz, miközben

a külföldi piacon összességében nincs olyan áttörés, mint amit szerettek volna elérni.


Amikor a ’90-es években megjelentek a külföldiek, Tokajnak híre volt, azt gondolták, erre lehetne építeni. Azóta néhány külföldi befektető feladta. A Disznókő francia tulajdonosai szeretik a borokat, elégedettek azzal a minőséggel, amit a birtok nyújt, ugyanakkor gazdasági oldalról nézve ettől többet vártak. Az első tíz év az építkezés ideje volt, de a következő időszak sem hozott nagy változást. Bár a Disznókő nyereséges, de a borokból többet kellene profitálnia.

Közben megalakult a Tokaj-Hegyalja Egyetemért Alapítvány,

de egyik évről a másikra nem fog látszani a hatása. Ami jobban előmozdíthatná a borvidéket, mindenkinek kedvet adna a további munkára, befektetésekre, az a piacfejlesztés. Az Alapítvány pedig nem a piacépítéssel foglalkozik, hanem a háttérrel. S, mi van a Tokaj Reneszánsszal? A szakember elmondása szerint sokat kritizálták, még a tagok is, mivel pénz kellett hozzá. Nem EU-s, vagy állami támogatásból működött, hanem a tagok finanszírozták. Ez még egy olyan cég esetében is komoly kiadásnak számított, mint a Disznókő Szőlőbirtok. Volt olyan időszak, amikor az akkori elnök úgy gondolta, ne legyen magas tagdíj, hanem próbáljanak pályázni. Ez nem jött össze. Ha pedig nincs benne a termelők pénze, már nem olyan a hozzáállásuk. Ellaposodott az egész, gyakorlatilag a munkák egy-két budapesti, varsói és helyi kóstolókban kimerültek.

„Tokajban vannak olyan borászok, akik a száraz borokra, mi inkább az édes borokra fókuszálunk. Ezt mindenki a piacainak, a tulajdonosi elvárásoknak megfelelően alakítja. A pezsgő pedig csak egy lehetőség, elsősorban a magyar fogyasztók megnyerésére.

A külpiacokon továbbra is az édes borok bemutatását tartom fontosnak, ez ami historikus, klasszikus borként jelenik meg nagy londoni, New York-i, párizsi éttermek borlapján.

Még akkor is, ha nem adnak el belőle sokat”- hívta fel a figyelmet Mészáros László. Napjainkban úgy tűnik, a fehér borok ellenállóbbak a borfogyasztás csökkenésével szemben, mint a vörösök. Ez komoly lehetőséget jelent Tokaj számára.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu

Magazin ajánló: