A repcepiac nyomás alatt áll a Kínából származó import miatt
Az EU-ban körülbelül 9 millió tonna repceolajat állítanak elő. Ebből eddig körülbelül 6 millió tonna került biodízelbe. Ha ebből 3 millió tonnát fizikailag kivált a kétes kínai import, ami a kettős elszámolás miatt igazolásként 3,4 millió tonnának felel meg, akkor ennyi repceolaj nem lesz értékesítve. Ezt étkezési olajként kell majd forgalomba hozni, és Európában napraforgóolajjal túltelített a piac.
Ez csökkenti az olajgyárak árrését és ezáltal a repce árát. Eddig Argentína kapott mentesítést, amely 1,2 millió tonna szója dízelt szállíthat az EU-ba vámmentesen. A rossz argentin szójatermés miatt azonban ebből gyakorlatilag semmit sem szállítottak. Ebben az idényben Argentínában jó termés várható, ami azt jelenti, hogy megérkezik az a 1,2 millió tonna.
Következtetés
Ez közvetve a búzapiacra is hatással van, mivel ez általános üvegházhatású gáz kvóta minden üzemanyagra. Minél több biodízelt kevernek gázolajjal, annál kevesebb etanol kell a benzinben. Talán a nyomás valamelyest enyhül a tanúsítványok alacsonyabb árával. A 2024 után átvitt többlet azonban nem ad okot a gyors javulás reményére. A repce így a kínai csalás, az ukrán napraforgóolaj és a berlini politika között marad – véli Dr. Christian Bickert.
Ez is érdekelheti:
Az EU importvámot vet ki az ukrán tojásra
Fegyverneky Zsófia: hárompontos a határvonalról