0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. április 21.

Itt a Steyr-traktorfejlesztés újabb eredménye: rátalálták a megoldásra?

A Steyr traktorgyár nemrég új koncepciót mutatott be, amelyben a dízelmotor helyett üzemanyagcellát használnak erőforrásként. A szakemberek a konstrukciót rendkívül ígéretesnek tartják.

Szinte valamennyi traktorgyártó azon dolgozik, hogy megtalálja a dízelmotorok alternatíváját. Többen elektromos hajtású traktorokat fejlesztenek (ilyen Fendt, Case-IH, Rigitrac modellek már elérhetőek is), illetve gázolaj helyett például metánt (New Holland T6 Methane Power) vagy hidrogént (Deutz, Liebherr, JCB) használnak motorhajtóanyagként.

A CNH konszernhez tartozó osztrák Steyr cég is hidrogénüzemű traktort tervez piacra hozni, melyben egy üzemanyagcella hidrogén felhasználásával termel villamosenergiát az elektromotorok meghajtáshoz.

A hidrogén üzemanyagcellás járművek elektromos motorral működnek, ezért e-autóknak minősülnek.

Az általános rövidítésük FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle; üzemanyagcellás elektromos jármű). Az üzemanyagcella-technológia egy olyan kémiai áramforrás, amelyben az áramtermelő folyamat során valamilyen tüzelőanyag (ez esetben hidrogén) oxigénnel lép reakcióba, a felszabaduló hő és víz a kipufogógázon keresztül pedig vízgőz formájában távozik.

A Steyr traktorgyár nemrég új koncepciót mutatott be, amelyben a dízelmotor helyett üzemanyagcellát használnak erőforrásként. A Bécsi Műszaki Egyetemmel együtt dolgozták ki a hidrogénüzemű traktort. Az FCTRAC alapja egy Steyr 4140 Expert CVT. Üzemanyagcellája 130 LE-t (95 kW) képes leadni, mely csaknem annyi, mint a dízelmotoros modelltársáé. Akkumulátora 14 kWh kapacitású és 400 V-os elektromos rendszerrel működik.

Amennyiben a traktor üzemanyagcellás, a szükséges hidrogént érdemes saját biogázüzemből biztosítani.

Az osztrák szakemberek egy aggregátumot is kifejlesztettek BioH2Modul néven.

Azt kutatják, hogyan lehet helyben például biogázzal vagy szennyvíztisztító telepeken hidrogént előállítani. A kísérletek szerint 15-16 kilogramm száraz biomasszából – a jelenlegi számítások szerint – annyi hidrogént tudnak előállítani, amennyi 3,5 liter gázolajnak felel meg.

Az ötlet, hogy a traktorokat gázolaj helyett hidrogénnel hajtsák meg, nem új keletű. Az amerikai Allis-Chalmers az 1950-es években fejlesztette ki az első üzemanyagcellás traktort.

Az alternatív hajtóanyag használata még nem terjedt el széles körben, de a jövőben ez változhat.

A Fendt néhány éve a H2Agrar projektjében szintén bemutatott egy prototípus hidrogéntraktort.

A Steyr cég a közleményében arról nem adott tájékoztatást, hogy mikor indul az FCTRAC szériagyártása, de az előzetes vélemények szerint

ígéretes konstrukcióról van szó.
Ez is érdekelheti:
Forrás: CNH/Steyr

Magazin ajánló: