0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. szeptember 8.

Nincs nyár magyar dinnye nélkül

Idén a hazai dinnye is korábban jelent meg a boltokban, piacokon. A nagy meleg kedvez a fogyasztásának, aminek népszerűsítésére az Agrármarketing Centrum 2016 óta szervez országos kóstoltató kampányt.

A dinnye területe mintegy 30%-kal nőtt tavaly óta, meghaladja a 3600 hektárt, és a fogyasztók már több mint három hónapig vásárolhatnak jó minőségű hazai termést. Ebben nagy szerepe van a szemléletváltást segítő szakmai szervezetek (FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és a Magyar Dinnyetermelők Egyesülete) tevékenységének, valamint a folyamatos kormányzati támogatásnak és következetes marketingmunkának, fogalmazott Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára a dinnye fogyasztását ösztönző kampány indulását beharangozó sajtótájékoztatón.

Az államtitkár azt is kiemelte, hogy a korszerű fajták, technológiák alkalmazása, a posztharveszt munka fejlesztése is kell ahhoz, hogy a magyar dinnye jó minőségben jusson el a fogyasztókhoz.

Ezt szolgálta, hogy  a most záruló Vidékfejlesztési Programban mintegy 7000 kertészeti gazdaság részesült 190 milliárd forint támogatásban, így 380 milliárd forint fejlesztés valósulhat meg. A támogatással egyebek közt 450 ezer köbméterrel bővülhet a hűtőkapacitás. A kertészeti beruházásokat szolgáló pályázati felhívást újra meghirdették,

szeptember 24-től lehet jelentkezni az 50 milliárd forintos keretre növényházak és hűtőházak építése, bővítése, felújítása céljából.
Göcző Mátyás, Apáti Ferenc, Ondré Péter és Feldman Zsolt jelentette be a kampány indítását
Fotó:Pelsőczy Csaba

Ondré Péter, az AMC ügyvezetője elmondta, hogy 2016 óta minden évben megszervezik a dinnyefogyasztást ösztönző kampányt. A Nyár, dinnye, szeletem szlogennel meghirdetett akcióban idén július 28. és augusztus 13. között az ország hat helyszínén tartanak kóstolókat, többek között a Balaton-parton, és sportrendezvényeken lesz mód megízlelni a gyümölcsöt.

A közösségi médiában is népszerűsítik a dinnyefogyasztást, augusztus 1. és 8. között pedig nyereményjátékot hirdetnek, a felhívást az AMC TikTok oldalán találhatják meg a játékos kedvű érdeklődők.

Az ügyvezető emlékeztetett, hogy az idén várt 160-180 ezer tonna termésnek körülbelül a kétharmadát kel el itthon, és a fejenkénti fogyasztás az utóbbi 10-15 évben örvendetesen 4 kilogrammal, 12-13 kilogrammra nőtt.

Az idei szezont a változatosság jellemzi, és ez várhatóan a jövőben is így marad. A legnagyobb kihívás a klímaváltozásból adódó kiszámíthatatlan időjárás, ami nemcsak a termesztési körülményeket, hanem a piacokat is átalakítja, mondta Apáti Ferenc. A FruitVeb Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet elnöke hozzátette, hogy a termesztőknek ma már az aszálytól, a jégvetéstől és a váratlan tavaszi fagyoktól egyaránt védeni kell a kultúrákat, és ezek drága beruházásokat igényelnek.

Ezért sem összeegyeztethető ma már az olcsó és biztonságos termesztés.

Jó hír viszont a fogyasztóknak, hogy már megvannak a fajták, technológiai megoldások, amivel a kertészek tudnak alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez.

Göcző Mátyás, a Magyar Dinnyetermelők Egyesületének elnöke megerősítette, hogy július elejétől minden hazai üzletláncban kapható volt magyar görögdinnye. A két héttel korábbi indulás a szezon meghosszabbítása szempontjától jó lehet, idén azonban az exportpiacainkon találkoztunk az olcsóbb olasz és spanyol dinnyével, amihez árban alkalmazkodnunk kellett. Ez lenyomta a kezdeti árakat a belföldön is, de legalább az értékesítés nem omlott össze, mondta.

A tervezett 160-180 ezer tonnás mennyiség az időjárás függvényében változhat, de a körülmények adottak, hogy a szezon végéig jó minőségű áru kerüljön a fogyasztókhoz.

A fogyasztás növekedésében nagy szerepe van a tudatosabb, egészségesebb táplálkozásnak, az időjárás azonban nagyban befolyásolja a keresletet: melegebb nyarakon több, hűvösebbeken kevesebb görögdinnyét eszünk.
Forrás: magyarmezogazdasag.hu

Magazin ajánló: